بین الملل

اردوغان: تصمیم متفاوتی درباره پیوستن فنلاند به ناتو می‌گیریم


رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت که ممکن است این کشور تصمیم متفاوتی در خصوص پیوستن فنلاند به ناتو اتخاذ کند که باعث شوکه شدن سوئد خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه اظهارات جدیدی را درباره روند عضویت سوئد و فنلاند به ناتو مطرح کرد.

وی در سخنانی گفت: «ممکن است ترکیه تصمیم متفاوتی در خصوص پیوستن فنلاند به ناتو اتخاذ کند که باعث شوکه شدن سوئد خواهد شد».

رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنانش به اقدام اخیر در خصوص هتک حرمت قرآن در کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: «آیا با سوزاندن قرآن، اسلام را نابود کردند؟ آنها فقط میزان فسادی را که در میان آنها رواج یافته بود، آشکار کردند».

اخیراً تعدادی از گروه‌های افراطی در اقدامی هتاکانه اقدام به آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم کردند که واکنش تند دولت ترکیه را به همراه داشت. سخنگوی پلیس سوئد هم در اقدامی اسلام‌ستیزانه عنوان کرد که به رهبر اسلام ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند.

در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان استکهلم و آنکارا در پی اقدام توهین‌آمیز سوئد در صدور مجوز هتک حرمت قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند گفت: «مذاکرات (فنلاند و سوئد با ترکیه) باید متوقف شود و پس از آرام شدن اوضاع از سرگرفته شود».

وزیر خارجه فنلاند با توجه به تحولات اخیر و تنش‌زایی سوئد تصریح کرد که احتمالاً «فنلاند باید بدون سوئد، موضوع پیوستن به ناتو را بررسی کند».

وی در این خصوص توضیح داد: «ما باید اوضاع را ارزیابی کنیم که آیا اتفاقی افتاده است که در بلندمدت مانع از پیش‌روی سوئد ( در پیوستن به ناتو) می‌شود یا خیر. هنوز برای موضع‌گیری در این خصوص زود است و اولویت بر پیوستن مشترک به ناتو است».

هاویستو با اشاره به این موارد در ارتباط با روند پیوستن فنلاند به ناتو گفت: «ارزیابی من این است که تأخیری (در دریافت تأییدیه ترکیه) به وجود خواهد آمد که قطعاً تا زمان انتخابات اواسط ماه می ترکیه ادامه خواهد داشت».

پایان پیام/.


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا