بین الملل

تلاش کمیسیون اروپایی برای متقاعد کردن آلمان به پذیرش طرح بدهی‌های مشترک

کمیسیون اروپایی تلاش می‌کند فشارها بر آلمان برای پذیرش طرح بدهی‌های مشترک برای مقابله با بحران‌های مختلف از جمله افزایش قیمت انرژی را افزایش دهد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از “ان تی وی” آلمان، کمیسیون اتحادیه اروپا می خواهد آلمان را در مورد طرح بدهی های مشترک در این اتحادیه برای مقابله با بحران انرژی و قیمت های بالا با خود همراه کند. به همین منظور “پائولو جنتیلونی”، کمیسر ارزی این اتحادیه در این راستا با چندین وزیر آلمانی دیدار می کند. قوی ترین مخالف این پروژه کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان است. اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان نیز تا کنون برای اجرای این طرح چندان ابراز تمایل نکرده است.

“پائولو جنتیلونی”، کمیسر ارزی اتحادیه اروپا از دولت آلمان خواسته است تا از مخالفت خود با طرح بدهی مشترک جدید اتحادیه اروپا دست بردارد. جنتیلونی درگفتگویی با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ به چالش های اصلی اتحادیه اروپا از جمله قیمت بالای انرژی، رقابت با چین و تهدید مسابقه یارانه ای با ایالات متحده اشاره کرده و گفت: ما باید این مسئله را در نظر بگیریم که هر کشور عضو این اتحادیه نمی تواند همه این کارها را به تنهایی انجام دهد.

وی گفت: بنابراین هیچ راهی جز یک راه حل مشترک اروپایی و بدهی های جدید مشترک وجود ندارد. جنتیلونی همچنین گفت: ما باید – همچنین به عنوان سیگنالی به بازارهای مالی – از این تصور که ما فقط پول موجود را به عقب و جلو می بریم دوری کنیم. ما به پول جدید نیاز داریم – و باید سریع عمل کنیم.

جنتیلونی قرار است فردا دوشنبه در برلین با کریستین لیندنر، وزیر دارایی فدرال، رابرت هابک، وزیر اقتصاد و ولفگانگ اشمیت، رئیس دفتر صدر اعظم آلمان دیدار کند.

دولت فدرال آلمان و بخصوص وزیر دارایی این کشور تاکنون علیه طرح بدهی مشترک جدید اتحادیه اروپا صحبت کرده اند. شولتز بارها اعلام کرده که تا کنون تنها بخشی از 750 میلیارد یورو از صندوق بازسازی بعد از دوران کرونا استفاده شده و نیاز به صندوق جدیدی برای این منظور نیست. سران دولت های اروپایی در سال 2020 با تکیه به این صندوق تصمیم گرفتند تا با پیامدهای اقتصادی همه گیری کرونا مقابله کنند.

توزیع این صندوق در ژوئن 2021 آغاز شد. این پول بر اساس سهمیه ها بین کشورهای عضو توزیع می شود و باید برای برنامه های دیجیتالی سازی و حفاظت از آب و هوا در نظر گرفته شود.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی فدرال آلمان، درخواست‌های کمیسیون اتحادیه اروپا برای تأمین مالی برنامه کمک‌های اضطراری در بحران انرژی از طریق بدهی‌های مشترک اروپایی را رد کرده است.

این مقام آلمانی چندی پیش در نشست وزرای دارایی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: اتحادیه اروپا نمی تواند ابزار همه گیری کرونا را “یک به یک” به وضعیت فعلی منتقل کند. این بحران با همه‌گیری کرونا بسیار متفاوت است.

در بحران کرونا، اتحادیه اروپا یک صندوق بازسازی 750 میلیارد یورویی ایجاد کرد. تامین مالی این صندوق از طریق بدهی های مشترک که توسط کمیسیون اتحادیه اروپا بر عهده گرفته شد انجام می شود. در سال 2020، دولت فدرال آلمان برای اولین بار این طرح بدهی مشترک را تصویب کرد و تأکید کرد که این یک استثنا است. بدهی های مشترک به این معنی است که آلمان در قبال سایر اعضای اتحادیه اروپا نیز مسئول است. در مقابل، لیندنر اکنون از خرید مشترک گاز حمایت می کند. وی گفت: ما باید در خرید مشترک گاز پیشرفت کنیم.

کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا، و همچنین چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا اخیراً خواستار اجرای طرح بدهی مشترک اتحادیه اروپا شده بودند تا همچنین بتوانند با کمک آن با برنامه میلیارد دلاری ایالات متحده برای ترویج فناوری های سبز و “قانون کاهش تورم” مقابله کنند. آنها نسبت به صنعتی زدایی اروپا هشدار می دهند.

با قانون کاهش تورم، ایالات متحده برای بخش هایی از اقتصاد خود یارانه هایی را قرار داده است. این قانون مزایایی را برای شرکت هایی که در ایالات متحده تولید می کنند فراهم می کند.

“جو بایدن”، رئیس جمهور آمریکا قانون کاهش تورم را در ماه اوت امضا کرد. این قانون برنامه کمکی 370 میلیارد دلاری را پیش بینی می کند که از جمله، انرژی های تجدیدپذیر و صنعت را در مبارزه با تغییرات آب و هوایی تقویت می کند. با این حال، این شامل بندهایی نیز می شود که شرکت ها باید در ایالات متحده سرمایه گذاری و تولید کنند.

اتحادیه اروپا به شدت نگران عواقب اجرای این قانون برای اقتصاد خود است.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا