جامعه

تعطیلات متفرقه در آموزش و پرورش تعطیل شد/ آموزش‌های جبرانی در بعدازظهر مدارس و روزهای پنج‌شنبه


بعد از ورود آموزش و پرورش برای خاتمه دادن به تعطیلاتی غیرمترقبه، حالا چند روزی است که خبری از تعطیلی نیست و آموزش و پرورش به دنبال راه‌های جبران افت تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان است.

خبرگزاری فارس – گروه آموزش و پرورش: تعطیلات مداوم مدارس  به دلیل آلودگی هوا، سرما و مدیریت سوخت، آن هم بعد از تعطیلات طولانی مدت کرونا، بالاخره صدای مسؤولان آموزش و پرورش را در آورد.

هرچند که مسؤولان آموزش و پرورش به جای کلمه «تعطیلی» از «آموزش غیرحضوری» استفاده می‌کردند و بارها نسبت به اینکه شبکه «شاد» برای آموزش مجازی دانش‌‌آموزان فعالیت می‌کند، ابراز خشنودی کرده بودند اما بر این واقعیت هم اذعان داشتند که آموزش غیرحضوری جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد. 

سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ قرار بود سالی متفاوت باشد و افت‌ سال‌های کرونایی را جبران کند اما تاکنون اینگونه نشد و تعطیلات غیرمترقبه بر افت بیشتر  دانش‌آموزان دامن زد. 

* ۳ پیشنهاد برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان 

بعد از ورود آموزش و پرورش برای خاتمه دادن به تعطیلات غیرمترقبه، به رغم حرف و حدیث‌های مطرح شده اما حالا چند روزی است که خبری از تعطیلی نیست و آموزش و پرورش به دنبال راه‌های جبران افت تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان است.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چند پیشنهاد برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان مطرح شده است، گفت: یکی از پیشنهادات، پنج‌شنبه‌هاست؛ پیشنهاد دیگر طول دوران تحصیل است که زمان آموزش را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد بعدی هم دوره‌های جبرانی تابستان است؛ البته حق الزحمه جبران تحصیلی قبلی را به رغم تصویب در ستاد کرونا، هنوز پرداخت نکرده‌اند.

* اعتبار طرح تثبیت و تعمیق یادگیری اختصاص نیافته است

همانطور که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است حق‌الزحمه جبران تحصیلی یعنی طرح تثبیت و تعمیق یادگیری تخصیص داده نشده است و این موضوع، بحث جبران تحصیلی در سال‌جاری را با مشکل مواجه می‌سازد. 

صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: دنیا اعتباری را برای جبران فرصت از دست رفته در دوران کرونا پیش‌بینی کرده بود؛ در کشور ما نیز طرح تثبیت و تعمیق یادگیری برای 30 درصد دانش‌آموزان انجام شد.

وی اضافه کرد:  به رغم جدیت همکاران در اجرای این طرح مهم و جبران خلأها، سازمان برنامه همراهی نکرد و این در حالیست که ستاد کرونا ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای این طرح پیش‌بینی کرده بود. 

* تعطیلی به رشد علمی و اجتماعی دانش‌آموزان آسیب می‌زند 

اکنون که تعطیلات متفرقه در آموزش و پرورش به حالت تعلیق درآمده است و درهای مدارس کشور باز است، مسؤولان آموزش و پرورش به فکر  راه حل برای جبران افت یادگیری هستند.

محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: اعلام موضع معاونت آموزش متوسطه و وزارت آموزش و پرورش این است که به هیچ عنوان تعطیلی مدارس را نداشته باشیم و می‌توانیم راهکارهایی را اتخاذ کنیم که تعطیلی را نداشته باشیم. چون این تعطیلی به رشد علمی دانش‌‌آموزان و به خصوص رشد اجتماعی دانش‌آموزان لطمه جدی وارد می‌کند و به هیچ عنوان این شرایط رضایت بخش نیست و جبران آن هم سخت است.

وی با بیان اینکه محدودیت زمانی برای اجرای برنامه درسی در دوره‌های مختلف بر اساس ساعاتی است که در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شده است، افزود: وقتی مدارس غیرحضوری می‌شوند، آموزش اتفاق می‌افتد ولی کیفیت مطلوب به رغم همه تلاش‌هایی که معلمان دارند و شیوه‌های مختلف را استفاده می‌کنند، حاصل نمی‌شود.

کاظمی تصریح کرد: واقعیتش این است که تمرکز دانش‌‌آموز در فضای مجازی برای آموزش صورت نمی‌گیرد و موبایل و لپ‌تاپ هم فضای مناسبی برای اموزش نیست.

* روش‌هایی برای جبران افت تحصیلی 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برنامه‌هایی را به استان‌ها اعلام کردیم تا بتوانند از ظرفیت‌های شورای مدرسه استفاده کنند و در نوبت بعدازظهر و زمان‌هایی که مدارس فعال هستند، برنامه‌های تعمیق و تثبیت یادگیری را داشته باشند. 

وی ادامه داد: در مصوبه‌ای که مقرر شد روز پنج‌شنبه از برنامه آموزشی خارج شود، مصوب شد که مدرسه باز باشد و فعالیت فوق برنامه و جانبی در مدرسه انجام شود؛ ما نیز این موضوع را به عنوان موقعیت و فرصت تلقی می‌کنیم.

کاظمی اضافه کرد: در صورت تصمیم شورای مدرسه می‌توان از روزهای پنج‌شنبه برایرجبران افت تحصیلی استفاده کرد البته به شرطی که تأمین منابع توسط بخش‌های مختلف صورت گیرد‌.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان باید ضمن پیشنهاد برنامه‌های مختلف از ستاد، اختیار برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری به شورای مدرسه واگذار شود و برای مشکل تخصیص بودجه تدبیر شود.
پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا