بین الملل

اروپا بدنبال تروریستی اعلام کردن سپاه/آلمان:موانع قانونی وجوددارد

فایننشال تایمز از گام های اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه فایننشال تایمز چاپ انگلیس در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌هایی برای معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک سازمان تروریستی است.

فایننشال تایمز اذعان کرده که این تصمیم اروپا خطر پایان دادن به هرگونه امید به احیای یک توافق بین‌المللی با درباره فعالیت هسته‌ای ایران را به دنبال خواهد داشت.

گفته شده این اقدام از حمایت فرانسه و آلمان هم برخوردار است و در واکنش به عرضه پهپادهای مسلح ایران به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین در کنار مسائل مربوط به تحولات داخلی اخیر ایران صورت می گیرد.

در همین ارتباط نیز چهار مقام آگاه به فایننشال تایمز گفتند که پاریس و برلین در نشست وزرای خارجه هفته گذشته حمایت خود را از این اقدام ابراز کردند. همچنین سرویس حقوقی اتحادیه اروپا گزارشی را برای ۲۷ پایتخت کشورهای عضو اتحادیه در مورد قانونی بودن چنین تصیمی تا سه هفته آینده ارسال خواهد کرد.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفتگویی با تائید این موضوع در اتحادیه اروپا گفت: «بله، برخی از کشورهای عضو از این پیشنهاد حمایت می کنند و بسیاری موافق این اقدام خواهند بود.»

فایننشال تایمز در گزارش خود همچنین گفته است که معرفی ارتش رسمی یک کشور دیگر به عنوان یک سازمان تروریستی اقدامی غیرمعمول است و حمایت از این اقدام در اروپا نشان‌دهنده موضع سخت‌گیرانه پایتخت‌های غربی در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

براساس این گزارش، انگلیس نیز در حال حاضر مشغول بررسی همین اقدام مشابه است که پیشتر دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ همین مسیر را رفته بود.

به گفته یک مقام فرانسوی، فرانسه بدنبال آن است که فقط بخش‌های منطقه‌ای سپاه را به‌عنوان نهاد تروریستی معرفی کند، اما وزارت خارجه فرانسه به درخواست برای اظهار نظر در این موضوع پاسخی نداده است.

همچنین وزارت خارجه آلمان گفته است «نه تنها موانع سیاسی، بلکه موانع قانونی زیادی نیز برای برچسب زدن تروریستی درباره سپاه وجود دارد.»

بورل هم هشدار داده است که اگر اتحادیه اروپا، سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند، چشم انداز مذاکرات مربوط به برجام، که از قبل کمبرنگ شده بود، بعد از این از بین خواهد رفت.

بورل گفت: «برجام مرده نیست، اما کاملاً متوقف شده است و اگر اقدام اخیر درباره سپاه صورت گیرد، مطمئناً همه چیز را دشوارتر خواهد کرد.»

بورل افزود: «ما باید سعی کنیم از داشتن بمب هسته ای از سوی ایران جلوگیری کنیم و من راه دیگری جز اجرای برجام نمی‌دانم.»

در اوایل ماه جاری نیز، پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از کشورهای عضو می‌خواهد تا سپاه پاسداران ایران را سازمانی تروریستی معرفی کنند. مجلس شورای اسلامی ایران نیز در واکنش به این موضوع، ارتش کشورهای اروپایی را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد.

بر اساس مقررات اتحادیه اروپا، این اتحادیه بدون حکم دادگاه در یکی از کشورهای عضو نمی تواند یک نهاد دولتی را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و ارجاع پرونده به دادگاه کشورهای اروپایی نیز احتمالاً زمان بر و با پیچیدگی بیشتری همراه است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا