بین الملل

اردوغان خواستار حضور ایران در مذاکرات ترکیه، سوریه و روسیه شد

رئیس جمهور ترکیه خوستار آن شد که ایران نیز در مذاکرات برنامه ریزی شده با روسیه و سوریه مشارکت داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می گوید ایران می تواند در بالاترین سطح به مذاکرات برنامه ریزی شده بین ترکیه، روسیه و سوریه بپیوندد.

اردوغان در یک نشست با  جوانان در ترکیه گفت: «ما می گوییم که بگذارید روسیه، ترکیه و سوریه به صورت سه گانه متحد شوند. بگذارید ایران نیز بپیوندد، بیایید مذاکراتمان را اینگونه انجام دهیم و صلح در منطقه برقرار شود.»

در ماه دسامبر، نشست سه جانبه روسای دفاع و اطلاعات روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو اولین دیدار وزرای دفاع ترکیه و سوریه در 11 سال گذشته بود. در آغاز ژانویه نیز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و اردوغان در یک تماس تلفنی ارزیابی مثبت خود را از مذاکرات دسامبر ارائه کردند.

پیشتر پوتین و همتای ترک خود در 16 ژانویه در مورد عادی سازی روابط ترکیه و سوریه از جمله در چارچوب ابتکار آنکارا برای آغاز رایزنی با حضور نمایندگان روسیه، ترکیه و سوریه گفتگو کرده بودند. بر اساس اعلام کرملین، اهمیت عملی کار مشترک روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب روند آستانه برای پیشبرد حل و فصل سوریه نیز مورد توجه قرار گرفت.

پیش  از این نیز، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده بود که احتمال دارد در عرض چند هفته آینده (ابتدای فوریه) با همتایان روسی و سوری خود گرد هم آید که در صورت انجام این دیدار، مقدمه دیدار سران سه کشور می‌تواند باشد.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا