بین الملل

دو عملیات طی ۲۴ ساعت در قدس اشغالی؛ “اسلحه مقابل اسلحه”

نتانیاهو و بن گویر به دنبال همراه کردن اسرائیلی‌های ساکن کرانه باختری و شهرک نشینان در یک نبرد تمار عیار علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری به منظور تغییر معادلات‌ هستند، اما عملیات مسلحانه قدس یک شوک تمار عیار در مقابل سیاست گذاران اسرائیلی بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سال 2023 انگار تحولات فلسطین را روی دور تندش خودش گذاشته شده و با اینکه کمتر از یک ماه از آغاز سال جدید میلادی گذشته اما حداقل 12 اسرائیلی کشته و 30 فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. آماری که نشان دهد طبق پیش بینی‌ها سالی پر از تنش و تحولات در انتظار فلسطین و سرزمین های اشغالی است.

کمتر از 24 ساعت پس از فضای غم و غصه در جنین و فلسطین متاثر از شهادت 9 فلسطینی بر اثر حملات بی سابقه ارتش صهیونیستی به درون اردوگاه جنین از سال 2000 به این سو، فضای اردوگاه تغییر کرد و به شعار و شادی تبدیل شد.

خیلی زودتر از تصور صهیونیست‌ها علی رغم آماده باش ارتش و گنبدآهنین از ترس انتقام گیری مقاومت، حس انتقام فلسطینی‌ها عملیاتی شد و 8 صهیونیست کشته شدند. ساعات پایانی روز جمعه 7 بهمن ماه در حالی که تنها 27 روز از سال جدید 2023 میلادی گذشته بود، شهر قدس شاهد عملیاتی بود که به نقل از رسانه‌های صهیونیستی در چند دهه اخیر بی‌سابقه بود؛ به گونه ای که رئیس پلیس رژیم صهیونیستی پس از حضور در مکان اجرای عملیات مسلحانه قدس تاکید کرد که “این یکی از بدترین حملاتی بود که در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌ایم.”

در کمتر از 24 ساعت دو اتفاق کم سابقه یا حتی بی‌سابقه در دو دهه اخیر برای هر دو سوی نبرد فلسطینی-اسرائیلی رقم خورد. اما چرا؟ آیا دوران جدیدی در راه است؟

 

چرا “اردوگاه جنین”؟

شروع این 24 ساعت استثنایی با حمله ارتش اسرائیل به اردوگاه جنین بود. اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری اکنون به نقطه‌ای رسیده است که به چالش اصلی راهبردی ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه تبدیل شده است. کنترل این اردوگاه کوچک اما تاثیرگذار، سیاست ارتش رژیم در 20 سال اخیر بوده و در برهه‌های مختلف سیاست های مختلفی برای کنترل آن اعمال شده است.

کرانه باختری , بیت المقدس , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d8%b1%d8%af%d9%88%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%ac%d9%86%db%8c%d9%86'>اردوگاه جنین</a> ,

رژیم صهیونیستی از سال 2000 تلاش‌های زیادی برای کنترل جنین کرده است. از ابتدای سال 2000 و شروع انتفاضه مسجد الاقصی، جنین و تحرکاتش بر سر زبان‌ها افتاد. ابتدا رژیم صهیونیستی با سربازهایش وارد اردوگاه شد تا فعالان مقاومت جنین را دستگیر کند اما با مقاومت استثنایی روبرو شد.

در سال 2002 هم نیروهای اشغالگر در میانه انتفاضه دوم حمله‌ای گسترده‌ای به اردوگاه انجام دادند. حمله‌ای که حدود 10 روز با محاصره کامل آن و عدم اجازه رفت و آمد و امدادرسانی همراه بود.  200 تن از مبارزان فلسطینی وابسته به حماس، جهاد اسلامی و فتح با استفاده از سلاح‌های ابتدایی توانستند 8 روز در برابر این حمله نابرابر ایستادگی کنند. هدف، حذف امکان سکونت در اردوگاه و مهاجرت اجرای دوباره آوارگان آن بود، چیزی که نه تنها محقق نشد، بلکه مقاومت جنین را بر سر زبان ها انداخت.

از سال 2010 تا 2015 هم اردوگاه جنین شاهد درگیری‌های گسترده نیروهای تشکیلات خودگردان و مقاومت جنین بود. سیاستی که صهیونیست‌ها در آن سال‌ها دنبال کردند درگیری فلسطینی- فلسطینی برای تضعیف جنین بود. به ویژه که بخش زیادی از نیروهای پلیس تشکیلات در گذشته عضو گردان کتائب الاقصی بودند و جنین را می‌شناختند.

اما از سال 2020 دوباره سیاست کنترل مستقیم از سوی رژیم صهیونیستی آغاز شد. در دو سال گذشته اخبارهای فراوانی از ورود نیروهای صهیونیستی به اردوگاه، درگیری و دستگیری رزمندگان مقاومت منتشر می‌شود.

رژیم صهیونیستی تلاش‌های زیادی برای کنترل جنین و اردوگاه جنین انجام داده اما اکنون به باور سران ارتش رژیم صهیونیستی این منطقه غیر قابل کنترل شده و به قلب مقاومت در کرانه باختری تبدیل شده است.

یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت اشاره کرده که با توجه به عدم حضور مدنی و نظامی رژیم صهیونیستی در شمال کرانه باختری، ارتش در این مناطق فعالیت چندانی ندارد و اگر اقداماتی سریع برای پیشگیری از موج عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان انجام نشود، این نگرانی وجود دارد که اوضاع از کنترل نیروهای امنیتی خارج شود. گالانت معتقد است که “اگر النقب و الجلیل را از دست بدهیم، تل آویو و اورشلیم(قدس اشغالی)  را نیز از دست خواهیم داد.”

کرانه باختری , بیت المقدس , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d8%b1%d8%af%d9%88%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%ac%d9%86%db%8c%d9%86'>اردوگاه جنین</a> ,

سیاست کابینه نتانیاهو، تغییر معادلات کرانه باختری

یکی از اقدامات قابل پیش بینی دولت نتانیاهو، تغییر معادلات در کرانه باختری و بالاخص جنین بود. لذا حملات بی سابقه اخیر صهیونیست‌ها به جنین در ادامه یک روند و سیاست کلان ارتش اسرائیل در دو سال اخیر بود. اما آنچه موجب بروز چنین عملیات کم سابقه‌ای شد، در وهله نخست تغییر دولت و در وهله دوم نیاز بن گویر و نتانیاهو به یک فضای امنیتی داخلی برای رهایی از تنش داخلی و اعتراضات گسترده مخالفینش بود.

نتانیاهو و بن گویر به دنبال همراه کردن اسرائیلی‌های ساکن کرانه باختری و شهرک نشینان در یک نبرد تمار عیار علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و بالاخص در جنین و نابلس به منظور تغییر معادلات اند. اما عملیات مسلحانه قدس یک شوک تمار عیار در مقابل سیاست گذاران اسرائیلی بود. اسلحه تا کجا در مقابل اسلحه ادامه خواهد یافت؟ چیزی که جنین را به یک گره کور برای صهیونیست‌ها تبدیل خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا