سیاسی

روند رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس/ ماده 1 جهت رفع ابهامات به کمیسیون شوراها ارجاع شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز طرح اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار قرار دادند که بر این اساس ماده 1 این طرح جهت رفع ابهام به کمیسیون مربوط ارجاع شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز 10 بهمن طرح اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار قرار دادند.

کمیسیون شورها در این طرح در ماده یک پیشنهاد کرده است، اگر انتخابات به هر دلیلی برگزار نشود که منجر به انتخاب نماینده نگردد، انتخابات میان دوره ای همزمان با انتخابات بعدی برگزار شود.

در تبصره این ماده انتخابات حوزه‌های دارای یک کرسی در حالی قابل اجراست که 2 داوطلب داشته باشد و اگر حوزه انتخابیه ای دارای دو کرسی باشد باید تعداد نمایندگان یک و نیم برابر تعداد کرسی ها باشد.

سید غنی نظری در تشریح پیشنهاد حذف کل ماده یک پیشنهادی کمیسیون شوراها گفت: قانون در این زمینه ساکت نیست و ما قانون داریم. فرقی بین این موضوع و موضوعات مندرج در قانون فعلی نیست و بر همین اساس پیشنهاد حذف داده ام.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام در مجلس در مخالفت با پیشنهاد سیدغنی نظری اظهار کرد: پیشنهاد کمیسیون شوراها درست است باید تعداد داوطلبان یک و نیم برابر تعداد کرسی‌ها باشد.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس در موافقت با پیشنهاد سیدغنی نظری اظهار کرد: حذف این ماده به حق است. قانونی که الان وجود دارد قرار است چه تغییری داشته باشد. در قانون موجود ابطال انتخابات حوزه های انتخابیه یا عدم دریافت اعتبار نامه، آیا در دوره بعدی انتخابات برگزار نمی شود؟ لذا از نمایندگان می خواهم با حذف این ماده موافقت کنند. 

در ادامه نماینده ادیانی دولت در مجلس نیز گفت: دولت با کلیات طرح موافقت است و در جزئیات مباحثی مطرح می شود. ما موافق پیشنهاد حذف هستیم نه اینکه ماده یک اشکالاتی دارد در واقع ماده یک با سیاست های کلی ابلاغی در بحث مربوط به نسخی که اتفاق افتاد همخوانی ندارد. ماده 4 فعلی و ماده 8 فعلی را اصلاح کرده است. به لحاظ قانونی این اتفاق باید می افتاد. لذا پیشنهاد می شود این ماده برای اصلاح به کمیسیون ارجاع شود. 

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز گفت: نظرات نمایندگان را به ابلاغ رهبری ارجاع می دهم. ایشان اصلاح قانون انتخابات را از مجلس مطالبه کردند. هم دستگاه های نظارتی و اجرایی پیشنهادات خود را مطرح کردند و گره های انتخاباتی آسیب شناسی شده است. از نمایندگان می خواهم به این پیشنهاد رای مثبت دهند.

مصری نائب رئیس مجلس در پایان گفت: با توجه به صحبتی که با رئیس کمیسیون شوراها داشتم. بنا شد برای رفع ابهام این ماده به کمیسیون ارجاع شود. در آئین نامه ماده 117 ما اکثریت چهار پنجم مجموع نمایندگان را باید داشته باشیم تا اصلاح جزئی در خطوط مرزی داشته باشیم. در اینجا چهار پنجم نیست و باید در کمیسیون اصلاح شود. 

پایان پیام/ ت 552


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا