ورزش

لیگ ایران فقط یک ستاره جوان دارد !

از چهل ساله تا حداقل 29 ساله در میان موثران لیگ

نگاهی به آمار برترین‌های لیگ برتر فوتبال یک واقعیت عجیب را نشان می‌دهد؛ اینکه بهترین فوتبالیست‌های ایران پابه سن گذاشته‌اند.

به گزارش ورزش سه، لیگ بیست و دوم در حالی تا هفته هفدهم پیگیری شده است که پرسپولیس با 35 امتیاز در صدر جدول قرار دارد. در جدول آقای گل‌های لیگ نیز محمد عباس زاده و رضا اسدی از تراکتور و یورگن لوکادیا مهاجم سابق و هلندی پرسپولیس با 6 گل در صدر جدول قرار دارند. 
همچنین ریکاردو آلوز هافبک 30 سال تراکتور نیز با 10 پاس گل در صدر جدول برترین پاسورهای لیگ قرار دارد و از طرفی نیز علیرضا بیرانوند با ثبت 11 کلین شیت در صدر جدول بهترین دروازه بانان لیگ تا بدین جای فصل قرار گرفته است.

**جوانگرایی در پایین‌ترین حد ممکن
جدایی از آنکه در سال های اخیر رقابت های لیگ برتر کم گل پیگیری می شود، مسئله مهم تر عدم استفاده از جوانان و جوانگرایی و معرفی استعدادی فوتبالی در بالاترین سطح فوتبال ایران است. میانگین سنی تیم ملی ایران با 28 سال 11 ماه به عنوان پیرترین تیم ملی جام جهانی 2022 قطر به خوبی روی این موضوع صحه خواهد گذاشت.

**چرا تیم‌ها به سراغ فوروارد خارجی می‌روند؟ 
در بین 14 گل برتر لیگ تا بدین جای فصل 9 بازیکن زیر سی سال قرار دارند و در بین آنها محمدرضا آزادی از آلومینیوم اراک با 21 سال سن تنها بازیکن زیر 25 سال  جدول گلزنان است. میانگین سنی بازیکنان در این جدول 64/28 سال است و این آمار به خوبی نشان می دهد که چرا مدت هاست لیگ ایران از یک گلزن بالفطره ایرانی بی بهره است و تیم های حاضر در لیگ برتر برا رفع مشکل گلزنی خود به سراغ مهاجمان خارجی و سن بالا می روند. در این جدول تنها 2 بازیکن خارجی وجود دارد که لوکادیا مهاجم سابق پرسپولیس 30 سال سن دارد و کوین یامگا وینگر استقلالی ها نیز 27 ساله است.

**بهترین پاسورهای لیگ هم جوان نیستند
آمار در جدول پاسورهای لیگ به مراتب فاجعه بار تر از جدول گلزنان است. در بین 6 پاسور برتر لیگ تنها مهدی ترابی از پرسپولیس با 29 سال سن بازیکنی است که در بین برترین پاسورهای لیگ کمتر از 30 سال سن دارد. نکته جالب توجه آنجاست که در رتبه هفتمین پاسور برتر لوسیانو پریرا مهاجم مس رفسنجان با 40 سال سن قرار دارد. میانگین سنی برترین پاسورهای لیگ ایران 31 سال است و این موضوع به خوبی موید این است که چرا تیم های ایرانی و مخصوصا تیم ملی کشورمان در رقابت های بین المللی در زمینه بازی سازی دچار مشکل هستند و در حساس ترین رقابت ها چگونه جنگ میانه میدان و در ادامه بازی را واگذار می کنند.

1790049

**گلرها هم پابه سن گذاشتند
اجرایی قانون منع بکارگیری دروازه بان خارجی در رقابت های لیگ برتر ابتدا با واکنش های تندی روبه رو شد. اما رفته رفته با ظهور استعدادهای سنگربان ایرانی و در ادامه لژیونر شدن برخی از آنها و حضور در فوتبال اروپا به نظر می رسد این قانون حداقل در درون دروازه به خوبی جواب داده است. تیم ملی که در مقدماتی جام جهانی 2014 بعد از خداحافظی مهدی رحمتی در درون قفس توری دچار مشکل شده بود و این موضوع تبدیل به دغدغه نخست کی روش شده بود حالا به جایی رسیده با وجود اینکه این مربی پرتغالی برخلاف بسیاری از تیم های حاضر در جام 4 سنگربان را به مسابقات جام جهانی 2022 قطر برده بود بسیاری معتقد بودند جایی سنگربانی همچون محمدرضا اخباری در لیست تیم ملی برای حضور در این رقابت ها خالی بوده است.

اما با نگاه به جدول برترین دروازه بانان لیگ شاهد آن هستیم که برترین دروازه بانان فوتبال ایران و تیم ملی نیز رفته رفته پا به سن می گذارند و این یک زنگ خطر در پستی ست که در سالیان اخیر کمتر تیمی در لیگ برتر دغدغه آن را داشته است.

در بین 5 دروازه بان برتر لیگ تنها پیام نیازمند از سپاهان با 28 سال و حسین پورحمیدی با 25 سال سن دروازه بانان زیر 30 سال این لیست هستند و علیرضا بیرانوند و سید حسین حسینی دو سنگربان تیم ملی در جام جهانی هر کدام 31 سال سن دارند. میانگین 5 سنگربان برتر لیگ بیست و دوم نیز 29 سال است.

**زنگ خطر برای فوتبال
با مرور این آمارها در بین 25 بازیکن لیگ برتر محمدرضا آزادی با 21 سال سن تنها بازیکن زیر 25 سال است و تنها 3 بازیکن 25 ساله در این لیست وجود دارند و 12 بازیکن این لیست زیر 30 سال هستند و میانگین سنی این 25 بازیکن 54/29 سال است که این موضوع در آینده نچندان دور یک زنگ خطر بزرگ برای تیم های لیگ برتری و فوتبال ایران خواهد بود.
*محمدرضا قاسمی

منبع ورزش سه

آگهی
دکمه بازگشت به بالا