سلامت

بهترین و سریع ترین روش های زیبایی دندان

در چنین شرایطی تنها دندانپزشکان و متخصصان دندانپزشکی سیب سفید به کمک شما می‌آیند و با به کارگیری روش‌های متعدد ترمیم دندان و ایجاد طرح لبخند مانند لمینت و کامپوزیت دندان، کیفیت زندگی شما را بهبود میبخشند، همچنین سبب افزایش اعتمادبه‌نفس شما خواهند شد.

با تمام این توضیحات حتما به اهمیت زیبایی دندان در زندگی افراد و همچنین تاثیر آن در افزایش اعتماد به نفس پی بردید.

اگر قصد زیباسازی دندان‌ها و لبخند خود را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌های متعدد موجود برای زیبایی دندان در کمترین زمان ممکن را بررسی کنیم.

همانطور که در بالا اشاره کردیم متخصصین دندانپزشکی برای ترمیم و زیباسازی دندان‌ها از روش‌ها، ابزارها و مواد متعددی استفاده میکنند که در 10 سال اخیر روکش‌ها، لمینت دندان و کامپوزیت دندان طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند.

در ادامه به بررسی کامپوزیت، لمینت و به طور کلی انواع روکش ها خواهیم پرداخت و همچنین سوالات بسیاری از افراد در رابطه با زیبایی دندان و همچنین روش‌هایی نظیر کامپوزیت و لمینت را بررسی خواهیم کرد.

اولین سوالی که توسط مراجعه‌کنندگان و یا افرادی که می‌خواهند وضعیت دندان‌هایشان را بهبود ببخشند پرسیده می‌شود این است که کامپوزیت دندان چیست؟ بهترین نوع کامپوزیت کدام ها هستند؟

و در نهایت به سوال پرتکرار “قیمت کامپوزیت دندان چقدر است؟” می‌رسند که ما به همه این سوالات در ادامه خواهیم پرداخت.

کامپوزیت دندان که به رنگ طبیعی دندان‌ها و در طیف‌های رنگی متنوعی وجود دارد در حالت معمولی به شکل و قوام خمیر است که برای ترمیم پوسیدگی‌ها و رفع نواقص و عیوب دندان‌ها مانند فاصله بین دندان، صاف و یکدست کردن دندان‌ها، زردی دندان و… استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که این مواد خمیری ابتدا توسط دندانپزشک روی دندان قرار میگیرد و سپس فرم‌دهی شده و در آخر توسط نور آبی سخت می‌شود.

انواع کامپوزیت کدام است؟

کامپوزیت‌ها انواع گوناگونی دارند که هر یک از آن ها کاربرد خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال کامپوزیتی که برای دندان‌های جلو به کار برده می‌شود با کامپوزیتی که برای دندان‌های عقب کاربرد دارد متفاوت است، زیرا در دندان‌های جلو درخشندگی طبیعی اهمیت دارد اما در دندان‌های عقب استحکام حرف اول را میزند. بنابراین کامپوزیت‌هایی که توسط دندانپزشک استفاده می‌شود با توجه به نوع دندان انتخاب می‌شود.

کامپوزیت ها به 4 گروه تقسیم می‌شوند ک عبارتنداز:

  • کامپوزیت میکروفیلد
  • کامپوزیت هیبرید
  • کامپوزیت نانوفیلد
  • IPS وینرها

کامپوزیت‌های میکروفیلد: که استحکام کمتر اما سطح صاف‌تر و درخشان‌تری پس از پالیش به خود می‌گیرند برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که هرچه سطح کامپوزیت صاف‌تر باشد بهتر است چراکه به مرور زمان رنگ گرفتن آن کمتر می‌شود بنابراین کمتر به پالیش دوره‌ای نیاز خواهد داشت.

کامپوزیت هیبرید: این نوع کامپوزیت به دلیل استحکام بالایی که دارد برای دندان‌های آسیای بزرگ و کوچک استفاده میشود.

کامپوزیت‌های نانوفیلد: کامپوزیت‌های نانوفیلد هم‌زمان استحکام و زیبایی را به شما هدیه می‌دهند.

IPS ونیرها: این نوع که به کامپوزیت سرامیکی معروف است، کامپوزیت‌های نوظهوری هستند که دارای ذرات سرامیکی بوده و نسبت به کامپوزیت‌های نسل قبل از ثبات رنگ و استحکام بیشتری برخوردارند.

در ادامه به بررسی سوالات رایج افراد درباره مناسب‌ترین کامپوزیت و هزینه آن‌ها میپردازیم:

بهترین کامپوزیت دندان کدام است؟

همانطور که گفته شد کامپوزیت‌ها در انواع مختلف و در طیف‌های رنگی متفاوتی وجود دارند. برای انتخاب نوع کامپوزیت متخصص دندانپزشکی نوع دندان، میزان پوسیدگی، وضعیت دندان و… را بررسی خواهد کرد و با توجه به آن‌ها کامپوزیتی که باید استفاده شود را انتخاب می کند.

توصیه می‌کنیم قبل از انجام کامپوزیت با بهترین برندهای کامپوزیت آشنا شوید تا بتوانید تشخیص دهید متخصص دندانپزشکی از چه موادی و با چه کیفیتی برای ترمیم و زیبایی دندانهای شما استفاده میکند.

در مورد انتخاب رنگ کامپوزیت نیز، دندانپزشک با توجه به رنگ طبیعی دندان و همچنین رنگ چهره شما مناسب‌ترین طیف رنگی را انتخاب میکند. به عبارتی برای شما میتوان انواع مختلفی را تست کرد تا بهترین رنگ را خودتان انتخاب نمایید.

بهترین و سریع ترین روش های زیبایی دندان

آیا در کامپوزیت، دندان ها تراش میخورند؟

یکی دیگر از سوالات پرتکرار افراد در رابطه با کامپوزیت دندان این است که آیا در این روش دندان‌ها تراش می‌خورند یا خیر؟ به طور کلی باید بدانید کامپوزیت روشی است که به نتراشیدن دندان معروف است و یکی از علل پرطرفدار بودن آن نیز نتراشیدن دندان است اما در هر روشی استثنائی هم وجود دارد.

درواقع در این روش زمانی دندان تراشیده می‌شود که عیوب و نواقص دندان مانند نامیزان بودن دندان، کجی دندان، میزان پوسیدگی، تغییر رنگ های عمقی دندان و… به گونه‌ای باشد که لایه کامپوزیت به تنهایی قادر به رفع و پوشاندن آن‌ها نباشد.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

بحث هزینه‌های دندانپزشکی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که همواره برای افراد جای سوال دارد زیرا انتخاب نوع کامپوزیت مستقیما به بودجه آن‌ها بستگی دارد. در حال حاضر یعنی بهمن 1401 هزینه های هر واحد کامپوزیت حدود 900 تا 1700 در دندانپزشکی سیب سفید میباشد.

در برآورد هزینه‌ها باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچگاه نمیتوان هزینه مشخصی را برای خدمات دندانپزشکی و کامپوزیت اعلام کرد زیرا عوامل بسیار زیادی در هزینه‌های کامپوزیت موثر هستند که برخی از این عوامل عبارتنداز:

  • عیوب دندان، میزان پوسیدگی دندان
  • نوع کامپوزیت
  • مهارت و تجربه دندانپزشک
  • کلینیک و یا مرکزی که برای ترمیم و خدمات زیبایی دندان خود انتخاب می‌کنید.

علاوه‌بر عوامل گفته شده در فوق باید بدانید که حتی عواملی مانند زمان و تاریخ مراجعه به دندان‌پزشکی نیز در هزینه و قیمت کامپوزیت موثر هستند.

به عنوان مثال ممکن است دربازه زمانی خاصی در کشور با افزایش قیمت ارز مواجه شویم؛ از آنجایی که بیشتر مواد دندانپزشکی وارداتی است و رابطه مستقیمی با قیمت ارز در کشور دارد بنابراین در چنین شرایطی با افزایش قیمت خدمات دندانپزشکی از جمله کامپوزیت دندان مواجه خواهید بود.

اما نکته بسیار مهم درباره هزینه‌های دندانپزشکی این است که کلینیک ها و مطب‌های دندانپزشکی بسیاری وجود دارند که به صورت اقساط، خدمات دندان پزشکی را ارائه می‌دهند و همین امر باعث آرامش خاطر مراجعین می‌شود. البته شرایط اقساط نیز در هر کلینیک‌ و مرکز دندانپزشکی متفاوت است که در انتهای مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

لمینت نیز یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای زیبایی دندان و همچنین ترمیم‌های عمقی مانند رفع ترک و شکستگی دندان، رفع زردی و تغییر رنگ های عمقی دندان و… است که در رقابت تنگاتنگی با کامپوزیت به سر میبرد؛ البته در بسیاری از موارد نیز پیروز این رقابت لمینت است.

درواقع لمینت ها صفحات سرامیکی هستند که در آزمایشگاه در قطرهای بسیار کم ساخته می‌شوند که بسیار مقاوم است. در ادامه به سوالات مهم درباره لمینت پاسخ خواهیم داد و سپس به بحث هزینه‌ها و شرایط اقساط نیز خواهیم پرداخت. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

لمینت دندان به چه کسانی توصیه می شود؟

برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید بهتر است بدانید که در چه شرایطی حتما لمینت به افراد توصیه می‌شود.

  • دندان‌هایی که دچار تغییر رنگ شده اند و با استفاده از روش های معمول کلینیکی نمی‌توان رنگ آن‌ها را به حالت اولیه بازگرداند.
  • پوسیدگی دندان (توجه داشته باشید که در پوسیدگی‌های کم هم لمینت گزینه مناسبی برای ترمیم است.).
  • افرادی که دندان‌هایشان فاصله دارد.
  • افرادی که دچار شکستگی‌های کم دندان هستند.
  • افرادی که دندان آن‌ها در اثر ساییدگی تغییر شکل و فرم داده است.
  • افرادی که دارای دندان‌های نامرتب و یا ناهموار هستند.

آیا در روش ترمیم و زیبایی دندان با لمینت نیاز به تراشیدن دندان است؟

برخلاف روش کامپوزیت، در ترمیم و زیباسازی دندان با لمینت حتما باید کمی از دندان تراشیده شود و همین امر سبب شده است که روش لمینت به یک روش غیرقابل بازگشت تبدیل شود.

بنابراین تاکید می‌شود که در انتخاب دندانپزشک نهایت دقت را به خرج دهید چراکه صحیح و به اندازه تراشیدن دندان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که دندانپزشک باید آن را رعایت کند؛ در غیر این صورت صدمات جبران‌ناپذیری را به دندان‌ها وارد می کند.

هزینه لمینت

هزینه لمینت نسبت به کامپوزیت بیشتر است چراکه مدت زمان ساخت و نحوه ساخت، مدت زمان درمان، جنس و مقاومت لمینت نسبت به کامپوزیت بیشتر است.

در لمینت نیز هزینه‌ها با توجه به وضعیت دهان و دندان و همچنین عواملی نظیر تخصص دندانپزشک، کلینکی که فرد به آن مراجعه می‌کند و… تعیین میشود.

شرایط اقساط لمینت و کامپوزیت

همانطور که در بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم کلینیک‌ها و مراکز دندانپزشکی شرایط متفاوتی را برای ارائه خدمات خود در نظر گرفته‌اند.

در برخی از مراکز دندانپزشکی برای خدمات زیبایی حتی اقساط 70 درصد نیز در نظر گرفته شده است، همچنین برای خدمات درمانی شما می‌توانید بدون پیش‌پرداخت این خدمات را دریافت کنید و در مدت زمان مشخص شده اقساط را بپردازید.

منبع سلامت نیوز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا