جامعه

بازگشایی موزه ظروف کاخ سعدآباد پس از ۴ ماه

مهر خبر داد؛

موزه ظروف سلطنتی کاخ سعدآباد پس از ۴ ماه که به دلیل انجام پروژه های بهسازی تعطیل شده بود در روز ۱۲ بهمن ماه باز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، موزه ظروف سلطنتی یکی از کاخ موزه‌های سعدآباد است که از شهریورماه امسال به‌منظور انجام پروژه‌های مرمتی، بهسازی، رنگ‌آمیزی و ساماندهی تعطیل شد.

موزه ظروف سلطنتی به دستور رضاشاه برای اشرف (خواهر دوقلوی شاه) بین سالهای ۱۸ – ۱۳۱۵ ساخته شد. به دستور اشرف پهلوی از سال ۱۳۵۰ فضای داخلی و خارجی این بنا مورد بازسازی قرار گرفت و در محدوده ای به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع با زیر بنای ۱۸۰۰ مترمربع در دو طبقه توسعه و تغییر یافت و طراحی داخلی آن با حضور طراحان و متخصصین خارجی، به سبک فرانسوی طراحی و نمای خارجی آنکه از سنگ تیشه ای بود به سنگ مرمر سفید تبدیل شد.

این بنا پس از انقلاب اسلامی، در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۴ به عنوان موزه ظروف تغییر کاربری داد و در اسفند همان سال آثار موزه جمع شد و ساختمان آن به نهاد ریاست جمهوری تحویل داده شد تا سال ۱۳۸۴ که این بنا مجدداً در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت. پس از انتقال اشیا موزه صنایع دستی، در ۳۰ دی ۱۳۸۵ به ساختمان مذکور، این بنا با نام موزه صنایع دستی کار خود را آغاز کرد.

از بهمن ماه ۱۳۸۸ با تصمیم مدیریت وقت مقرر شد که این موزه به شرایط مقرر اولیه خود برگردد و به همین دلیل چیدمانی از ظروف سلطنتی در بخشی از طبقه اول این بنا صورت پذیرفت و از خرداد ماه ۱۳۸۹ با انتقال موزه صنایع دستی به ساختمان دیگری در داخل مجموعه سعدآباد، این موزه با نام موزه ظروف سلطنتی حیات دوباره خود را آغاز کرد.

در حال حاضر در این موزه بیش از ۵۰۰ قطعه ظروف و اشیای تزئینی در ۵ سالن در دو طبقه به نمایش در آمده و در حال توسعه فضای نمایشگاهی و اشیا به نمایش درآمده است. اغلب این ظروف مربوط به کارخانجات معتبر دنیا نظیر لیموژ، سور، باواریا، رزنتال و … است.

در چهار ماه گذشته که این موزه بسته بود برخی تعمیرات و بهسازی ها انجام گرفت که شامل موارد زیر است:

۱- باز کردن پرده‌های موزه برای انجام تعمیرات و خشکشویی

۲- انجام عملیات بازسازی و مرمتی دیوارهای داخل موزه و تعمیرات راه‌آبهای پشت بام

۳- انجام پروژه رنگ‌آمیزی به صورت رنگ اولیه و اصلی بنا در گذشته

۴- تعمیرات مرمت و پاکسازی دیوارکوب‌های موزه توسط کارشناسان پژوهشکده و واحد مرمت مجموعه

۵- مرمت برخی آثار موزه از جمله تابلوی نقش برجسته دیواری

۶- مرمت، احیا و پاکسازی لوسترهای موزه

۷- پاکسازی و غبارروبی سقف پارچه‌ای سالن نشیمن

۸- شستشوی موکت‌ها و کف‌پوش‌های موزه

غیر از موزه ظروف سلطنتی که چهار ماه به روی گردشگران بسته بود، هم اکنون موزه نظامی نیز بسته است. همچنین کاخ ملکه مادر که به موزه عبرت و ساختمان جمهور نیز شهرت دارد تنها در روز ۲۲ بهمن بازگشایی می‌شد ولی در حال حاضر چند سالی است این موزه نیز باز نشده امسال نیز خبری از بازگشایی آن اعلام نشده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا