دانش و فناوری

سخنگوی بیمه مرکزی: در ماه‌های اخیر بودجه‌ای برای جبران خسارت کسب‌وکارهای اینترنتی در نظر نداشتیم

سخنگوی بیمه مرکزی اعلام کرد جبران خسارت کسب‌وکارهای آنلاین بابت اختلال‌های اینترنت، نیازمند نظر وزارت اقتصاد است. به گفته مشعلچی در ماه‌های اخیر بودجه‌ای برای جبران خسارت در نظر گرفته نشده بود.

فیلترینگ، محدودیت، اختلال و قطعی اینترنت در نیمه دوم سال 1401، اثرات قابل توجهی بر زندگی مردم و کسب‌وکارها داشته است. کمتر کسب‌وکار آنلاینی وجود دارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از محدودیت‌های اینترنت آسیب ندیده باشد، اما آیا بیمه این خسارات را پرداخت می‌کند؟

«مجید مشعلچی» سخنگوی بیمه مرکزی در نشست خبری در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر اینکه آیا صنعت بیمه بودجه‌ای برای کسب‌وکارهای اینترنتی بیمه شده که به دلیل اختلال در اینترنت آسیب دیده‌اند در نظر گرفته است یا خیر، گفت:

«باید بررسی شود که آیا این موضوع در حیطه وظایف بانک مرکزی است یا خیر. البته مبدأ و ماخذ این موضوع وزارت اقتصاد است و اگر این وزارت‌خانه تشخیص دهد باید بررسی کنیم ببینیم بیمه برای جبران خسارت چه کاری می‌تواند انجام دهد. در ماه‌های اخیر بودجه‌ای برای جبران خسارت در نظر گرفته نشده بود.»

به گفته وی پوشش‌های بیمه‌ای سایبری در چند شرکت بیمه آغاز شده است و ریسک کسب و کارهای ناشی اختلال اینترنت را پوشش می‌دهد.

گفتنی است بررسی‌های متعددی درباره خسارت ناشی از محدودیت و اختلال اینترنت بر کسب‌وکارها صورت گرفته است. اتاق تهران اواخر مهر ماه اعلام کرد قطعی‌های اخیر اینترنت 80هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارها خسارت زده است:

«بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک ماه گذشته اخلال در شبکه اینترنت کشور و عدم دسترسی به برخی پلتفرم‌های پربازدید، 35 هزار میلیارد تومان به طور مستقیم به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خسارت وارد کرده است. این محدودیت دسترسی، به طور غیرمستقیم به کسب‌و‌کارهای خارج از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات که از خدمات این بخش استفاده می‌کنند، خسارتی 45هزار میلیارد تومانی وارد ساخته است.»

صورت‌های مالی همراه اول در ماه‌های اخیر نیز نشان از افت چند صد میلیارد تومانی دارد و سایر اپراتورها نیز ضررهای مالی هنگفتی تجربه کردند که مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ و اختلال اینترنت در افت این درآمد، بی تأثیر نبوده است.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا