بین الملل

تاثیرات روانی و اجتماعی طولانی مدت شکنجه علیه زندانیان بحرینی

یک سازمان حقوق بشری با تاکید بر شکنجه زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های آل خلیفه اعلام کرد که شکنجه تاثیرات روانی و اجتماعی طولانی مدتی بر زندگی این زندانیان خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان«آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین» اعلام کرد که  شکنجه زندانیان سیاسی در بحرین به روابط آن‌ها با جامعه خود پس از آزادی آسیب می‌زند.

 این سازمان حقوق بشری تاکید کرد: زندانیان سیاسی و آزادی بیان در بحرین از تأثیرات روانی و اجتماعی گسترده شکنجه‌هایی که تحت آن قرار می‌گیرند، چه در حین  بازداشت  و بازجویی و چه در حین حبس، رنج می‌برند.

این سازمان، گزارشی  تحت عنوان « زخم‌های پنهان قربانیان شکنجه پس از سال‌ها بدرفتاری  در زندان » منتشر کرد. این گزارش شامل شهادت خود قربانیان شکنجه در مورد تأثیرات روانی و اجتماعی طولانی مدت شکنجه بر زندگی آن‌ها است.

در این گزارش آمده است: زمانی که مقامات بحرینی فردی را به دلیل فعالیت سیاسی و اجتماعی بازداشت می کنند، روند دستگیری، بازجویی و بازداشت با خشونت اعم از تخریب و مصادره اموال خانواده زندانی، قرار دادن خانواده وی در معرض تهدید  و آزار و توهین و تمسخر  همراه می‌شود.

سازمان«آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین» تاکید کرد: مظاهر مختلف شکنجه‌های جسمی و روانی که زندانیان سیاسی و عقیدتی در بحرین در حین بازجویی و حبس در معرض آن قرار می‌گیرند، تأثیر روانی طولانی‌مدتی از جمله مشکل در تمرکز، کابوس‌های شبانه، بی‌خوابی ، از دست دادن حافظه، خستگی مزمن، اضطراب و غیره بر جای می‌گذارد.

 این سازمان حقوق بشری بر اساس  شهادت 4 قربانی شکنجه   اعلام کرد که مقامات بحرینی پس از محرومیت زندانیان از خدمات بهداشتی، آنها را از مراقبت‌های بهداشت روانی محروم کردند.

بر اساس این گزارش، قربانیان شکنجه در زندان‌های آل خلیفه علاوه بر آثار روانی، پس از خروج از زندان در معرض مشکلات اجتماعی در زندگی شخصی خود از جمله زندگی زناشویی، خانوادگی و شغلی  قرار دارند. علاوه بر این فرزندان آن‌ها ترس از بازداشت مجدد والدین خود دارند. این زندانیان همچنین از عدم اعتماد به کسی و گرایش به انزواطلبی رنج می‌برند و برخی نیز به دلیل اضطراب و استرس شغل خود را ترک می‌کنند.

این گزارش به بررسی شهادت 6 قربانی  شکنجه می‌پردازد که در مورد اثرات اجتماعی ناشی از شکنجه در دوران حبس خود از جمله دشواری از سرگیری زندگی حرفه‌ای، مشکلات مالی ناشی از این امر و احساس شرمندگی  نزد  خانواده‌های خود صحبت می کنند.

سازمان«آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین» پس از مشورت با یک درمانگر که با قربانیان شکنجه بحرینی کار می کرد، توصیه‌هایی را ارائه داد.

 

این توصیه‌ها نیاز به انجام تحقیقات بی‌طرفانه در مورد ادعاهای شکنجه به منظور پاسخگویی مجرمان، تدوین برنامه‌ای برای تشخیص قربانیان شکنجه، مداخله به محض مطرح شدن ادعاهای شکنجه و ارائه غرامت است که شامل درمان جسمی و روانی  می‌‌شود و در عین حال برنامه‌های حمایت روانی را برای خانواده‌های قربانیان به منظور آموزش و توانمندسازی آنها ایجاد می‌کند .

بحرین از سال 2011 درگیر موج بیداری اسلامی است. مردم این کشور برای مقابله با اقدامات مستبدانه و وابسته آل خلیفه دست به اعتراض زدند اما نتیجه این روند دستگیری، زندان، شکنجه و اعدام برای آزادی خواهانی بود که همچنان در صحنه نبرد حضور دارند. رژیم آل خلیفه همچنین صدها نفر را سلب تابعیت کرده است.

مقامات بحرین زندانیان سیاسی در زندان‌های آل خلیفه را به فجیع‌ترین شکل ممکن از نظر جسمی و روانی گرفته تا محرومیت از خدمات پزشکی و تحصیل شکنجه می‌کنند.

طی یک دهه گذشته گزارش‌های زیادی در خصوص وضعیت اسفناک و ناگوار زندان‌های آل خلیفه منتشر شد. این امر منجر به درخواست جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر برای بهبود شرایط زندان و توقف شکنجه و بدرفتاری علیه زندانیان سیاسی شده است.

مقامات بحرینی زندانیان سیاسی را در معرض انواع شکنجه قرار می‌دهند، همانطور که 14 زندانی در 10 آگوست 2022 به اجبار ناپدید شدند و علیرغم تلاش‌های شدید خانواده‌هایشان برای افشای سرنوشت آن‌ها، هیچ اطلاعی در دست نیست.همچنین بسیاری از زندانیان سیاسی بحرینی از حق تکمیل تحصیلات خود محروم هستند و زندانیان «جو» نیز از غذای نامناسب زندان شکایت دارند.

البته بخش بسیار کوچکی از زندانیانی که دربازداشتگاه‌ها و زندان‌های بحرین هستند، کسانی تشکیل می دهند، که برنامه سیاسی مشروعی دارند و خواهان اجرای برخی از تغییرات درنظام بحرین هستند، تغییراتی که در گذشته مقامات بحرینی وعده انجام آن را دادند ولی به آن وعده‌ها عمل نکردند.

برخی از این زندانیان بدون هیچ محاکمه‌ای به زندان افتاده‌اند و در داخل زندان با شکنجه‌های جسمی و روحی مواجه هستند. برخی دیگر هم مدت محکومیت خود را سپری کرده‌اند؛ اما هنوز تصمیم برای آزادی آنها گرفته نشده است. کسانی هم که آزاد شده اند، از محل کار خود اخراج شده‌اند. برخی دیگر نیز بعد از آزادی از زندان درجایی مجبور به گذراندن اقامت اجباری شده، و زیر نظر قرار دارند و حتی از خروج از کشور منع شده‌اند.

بحرین در دهه گذشته حدود 15 هزار نفر را به دلیل عقاید سیاسی بازداشت کرده و به این ترتیب به اولین کشور عربی با بیشترین تعداد زندانی در سال‌های گذشته تبدیل شده است که حدود 4500 بازداشت شده سیاسی در شرایط بغرنجی به سر می‌برند.

زندانیان سیاسی در بحرین تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار دادند که رژیم آل خلیفه هر صدای مخالفی را از خلال بازداشت، شکنجه و اعدام خاموش می‌کند.

شرایط نامناسب زندان‌های بحرین با توجه به شیوع بیماری بین بازداشت شدگان و فراهم نکردن مراقبت پزشکی کافی از آنها و مشکل ازدحام جمعیت باعث فوت تعدادی از آنها شده است. در نوامبر 2015، حدود 2500 زندانی در زندان «جو» ثبت شد که تنها 2 پزشک، یک نفر برای هر شیفت داشتند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌ و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا