شهرستان ها

صنعت کشمش با روند موجود به طور کامل از بین می‌رود

رئیس انجمن کشمش استان قزوین گفت: صنعت کشمش که بخش مهمی از اقتصاد استان را تشکیل می‌دهد، اگر همین روال را طی کند به زودی به طور کامل از بین خواهد رفت، در سال‌های گذشته مقدار زیادی کاهش صادرات داشته‌ایم.

رئیس انجمن کشمش استان قزوین:


به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مجتبی شهرام‌یار در نشست کشوری میز توسعه صادرات محصول کشمش که صبح امروز در سالن جلسات اتاق بازرگانی استان برگزار شد، گفت: در حوزه تولید، بهره‌وری پایین باغات معضل اصلی کشور ما است، بارگاه‌های سنتی و عدم نظارت علمی در رشد انگور و جمع‌آوری و انبارش کشمش از چالش‌های موجود است.

رئیس انجمن کشمش استان قزوین عنوان کرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به انسجام برسیم در غیر این صورت برگزاری جلسات متعدد به نتیجه منجر نمی‌شود، هر کسی باید کار خود را بلد باشد و وظیفه خود را عمل کند.

این مسئول ادامه داد: مکانیزم شفافی برای قیمت گذاری وجود ندارد و دخالت سازمان‌ها نمی‌گذارد سیستم عرضه و تقاضا شفاف عمل کنند و همین توجیه نداشتن قیمت باعث کی‌شود مشتریان خود را از دست بدهیم و پیشنهاد ما برای حل این مشکل بورس کالا است.

نبود کلینیک تخصصی از ضعف‌های جدی حوزه انگور کشور است

مدیر پروژه پیشران انگور استان قزوین هم در این جلیه گفت: در پنج سال گذشته اعتباری که کسب کردیم برای داربستی کردن بسیار ناچیز است و اعتبار نباشد این طرح به مقصدی نخواهد رسید.

حامد رحمانی ادامه داد: میزان تولید انگور در استان سالانه ۳۲۰ هزار تن است، در سطح کشور کلینیک تخصصی نداریم که ضعفی جدی است، عدم وجود نهالستان، عدم باغات مادری و ارقام تکثیری، مبارزه شیمیایی، هم از مشکلات حوزه تولید انگور است.

وی بیان کرد: پنج کلینیک در استان در حوزه تاکستان‌ها فعال است و کشاورزان را در حوزه استفاده از سموم راهنمایی می‌کنند اما در مجموع عدم کیفیت سموم یکی از چالش‌های ما است.

این مسئول افزود: تازه خوری انگور هم دارای اهمیت است اما سهم ما در این حوزه صرفا یک درصد است.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا