بین الملل

ادامه فشارهای سیاسی بر دولت «علی‌اف» در زمینه «لاچین«


اتحادیه اروپا از جمهوری آذربایجان خواسته تا اقداماتی را برای تضمین آزادی و امنیت تردد در مسیر مهم «لاچین» اتخاذ کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت که از ابتدای دسامبر ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا از نزدیک تحولات مسیر «لاچین» و پیامدهای انسانی آن را دنبال می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس» بورل گفت که اتحادیه اروپا از جمهوری آذربایجان خواسته تا اقداماتی را برای آزادی و امنیت تردد در طول مسیر لاچین و در راستای تعهدات خود برقرار کند.

وی گفت که اتحادیه اروپا مرحله جدیدی از تعامل را در پاسخ به درخواست ارمنستان با ایجاد  ماموریت غیرنظامی اتحادیه اروپا در ارمنستانتحت سیاست مشترک امنیت و آغاز کرده است.

این گزارش حاکیست، هدف از این ماموریت کمک به ثبات در مناطق مرزی ارمنستان، ایجاد اعتماد مناسب برای تلاش‌های عادی سازی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان با حمایت اتحادیه اروپا است.

بورل گفت: «تلاش‌های اتحادیه اروپا با ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر دستیابی به راه‌حل‌هایی از طریق گفت‌وگو متمرکز است  و سران دو کشور تعهد خود را به آن ابراز کرده‌اند.»

تحادیه اروپا اعلام کرده  که ماموریتی غیرنظامی در مرز ارمنستان برای افزایش آگاهی اتحادیه اروپا از وضعیت موجود و کمک به ثبات در مرزهای ارمنستان با جمهوری آذربایجان برقرار کرده است.

رمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود آتش بس، کماکان درگیری دارند و برخی عوامل منتسب به باکو مسیر مهم «لاچین» که قره باغ با جمعیت ارمنی نشین را به ارمنستان وصل می‌کند، مسدود کرده‌اند. در ۴۰ روز گذشته، معترضان جمهوری آذربایجانی با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌ها، کریدور لاچین را مسدود کرده‌اند. آن‌ها ش دسترسی به قره باغ کوهستانی را مسدود و غذا، دارو و تدارکات را برای ۱۲۰۰۰۰ ساکن ارمنی قطع کرده‌اند.

«گغام استپانیان» بازپرس حقوق بشر قره باغ کوهستانی در این زمینه گفت: «بدیهی بود که باکو از این تاکتیک (تامین گاز) برای ارعاب مردم  به ویژه در زمستان استفاده می‌کند.»

روسیه نیز اعلام کرد که به شدت در تلاش است تا مناقشه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسیر «لاچین» که ارمنستان را به منطقه ارمنی نشین قره باغ کوهستانی متصل می‌کند، حل کند(جزئیات بیشتر). 

پایان پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا