جامعه

کاظمی: در ماجرای تعطیلی مدارس نگاه ساده انگارانه به تعلیم و تربیت شد


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در مسائل اخیر پیرامون غیرحضوری شدن مدارس در ارتباط با آلودگی هوا و یا صرفه جویی در مصرف انرژی، متاسفانه نگاه ساده انگارانه به تعلیم و تربیت شد و مدارس غیرحضوری شد که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش نبود.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دغدغه ارتقای کیفیت آموزش یکی از برنامه‌های اساسی در نظام تعلیم و تربیت است و همچنین تحقق عدالت آموزشی در این راستا قرار دارد.

وی با اشاره به آموزش غیرحضوری به علت بیماری کرونا، گفت: بعد از ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری در دوران شیوع بیماری کرونا در کشور، شاهد افت تحصیلی و تربیتی در دانش‌آموزان بودیم و برنامه‌ریزی برای جبران خلأهای ایجاد شده در دستور کار قرار گرفت؛ از جمله برنامه‌ها می‌توان به طرح تعمیق و تثبیت یادگیری که در تابستان گذشته اجرا شد، اشاره کرد اما جوابگوی بیش از دو سال آموزش غیرحضوری نخواهد بود چراکه ارزیابی‌های انجام شده حاکی از اثربخشی نزدیک به ۶۰ درصدی این نوع از آموزش‌ها دارد.

کاظمی ادامه اداد: آنچه امروز بیشتر ملموس است، اثر تربیتی و رشد اجتماعی و سلامت دانش‌آموزان است که در دوران آموزش غیرحضوری آسیب دیده است و جبران آن بسیار دشوار است و نظام تعلیم و تربیت وظیفه دارد در این راستا برنامه‌ریزی و اقدام کند.

وی با اشاره به برگزاری پنجمین دوره جشنواره کشوری ایده‌های نو و تجربه‌های اثربخش مدیران و معاونین مدارس متوسطه دوم، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی ایده‌های نو و تجارب اثربخش مدیران و معاونین در راستای بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری و همچنین اجرایی سازی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش بوده و معرفی به عنوان الگو به همکاران فرهنگی در سراسر کشور است.

کاظمی ادامه داد: بیش از ده سال از تصویب سند تحول بنیادین گذشته اما مدل مدرسه‌ای آن هنوز ارائه نشده است و مقام معظم رهبری نیز از این موضوع گله دارند چرا که شاهد تجلی این سند در مدرسه نیستیم. در همین راستا به دنبال ایده‌ها و تجارب اجرای موفق سند تحول در مدارس بوده تا به عنوان الگو معرفی شود.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با غیرحضوری شدن مدارس در روزهای گذشته، گفت: آموزش غیرحضوری ماهیتا کارایی و اثربخشی آموزش حضوری را ندارد و برای نظام آموزشی تبعات بسیاری دارد. از مجلس تقاضا داریم که منابعی را در بودجه برای جبران افت تحصیلی و تربیتی به وجود آمده در ارتباط با غیرحضوری شدن مدارس پیش‌بینی کنند.

وی تصریح کرد: در مسائل اخیر پیرامون غیرحضوری شدن مدارس در ارتباط با آلودگی هوا و یا صرفه جویی در مصرف انرژی، متاسفانه نگاه ساده انگارانه به تعلیم و تربیت شد و مدارس غیرحضوری شد که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش نبود. چراکه غیرحضوری شدن مدارس برای کنترل آلودگی هوا یا صرفه جویی مصرف انرژی راهکار مناسبی نیست.

کاظمی اضافه کرد: مسأله غیرحضوری شدن مدارس در روزهای گذشته در تعدادی از کلانشهرها بود و در تمام مدارس کشور عمومیت نداشت؛ در نتیجه پیشنهاد شد از ظرفیت اضافه کردن ساعت آموزشی، نوبت بعدظهر مدارس و همکاری گروه‌های مردمی و جهادی و معلمان داوطلب از روزهای پنج‌شنبه در صورت امکان، برای جبران خلأ ایجاد شده، استفاده کرد.

وی با اشاره به به ظرفیت هنرستان‌ها، گفت: توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه هنرستان‌ها در کشور یک ضرورت است و حل دغدغه اشتغال از مسیر توسعه هنرستان‌ها ممکن خواهد شد. هنرستان امیدآفرینی و اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت می‌کند و به دنبال تأمین نیروی کار مورد نیاز بازار اشتغال هستیم تا زمینه کارآفرینی بیشتر در کشور فراهم شود. با تلاش صورت گرفته، امسال سهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای ۲ درصد در کشور افزایش پیدا کرده و به ۳۹.۵ درصد رسیده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برنامه دیگری که در دستور کار است، استفاده از همکاری صاحبان تولیدی‌ها و مراکز صنعتی برای ایجاد و توسعه رشته‌های جدید است که در همین راستا در سال تحصیلی فعلی۴۰ هنرستان وابسته و جوار کارخانه‌ها ایجاد شده است که این هنرستان‌ها می‌توانند ضریب اشتغال پذیری بیشتری را برای دانش‌آموزان فراهم آورند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا