فرهنگ

احتمال افزایش میانگین سنی زائران حج آینده، سعودی‌ها را به تکاپو انداخت


میانگین سنی زائران حج تمتع آینده با توجه به لغو محدودیت‌های کرونایی و پذیرش زائران بالای 65 سال پس از سه سال، افزایش خواهد یافت. به همین دلیل هم سعودی‌ها راه‌اندازی مراکز درمانی در مسیر حجاج را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حج تمتع یکی از سفرهایی است که در صورت مستطیع بودن، به افراد واجب می‌شود. اما در ایران اسلامی به دلیل بالا بودن تقاضا برای تشرف به حج تمتع، از سال ۱۳۸۶ تاکنون هیچ ثبت‌نامی برای تشرف به حج تمتع انجام نشده و بیش از یک میلیون نفر که بیش از ۱۶ سال برای زیارت خانه خدا ثبت‌نام کرده بودند، درصف اعزام هستند.

لغو محدودیت‌های کرونایی حج و امکان تشرف زائران بالای ۶۵ سال به سرزمین وحی

سهمیه کشورها در حج تمتع بر اساس مصوبه شورای همکاری‌های اسلامی یک هزارم جمعیت است. بر همین اساس اگر جمعیت ایران را ۸۵ میلیون در نظر بگیریم، هر ساله ۸۵ هزار نفر باید به حج تمتع مشرف شوند که البته در برخی سال‌ها این سهمیه کم‌تر و در برخی سال‌ها بیش‌تر می‌شود. در حج تمتع آینده نیز سهمیه ایران ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر است که با توجه به لغو محدودیت‌های کرونایی از سوی سعودی‌ها، در حج تمتع ۱۴۰۲ دیگر زائران بالای ۶۵ سال هم امکان تشرف به خانه خدا را دارند.

۲۵ درصد زائران حج آینده بالای ۶۵ سال دارند

بر همین اساس هم به نظر می‌رسد با توجه به میانگین سنی زائران حج تمتع، در صورتی ۲۲ هزار زائری که سال ۱۳۹۹ در نوبت تشرف به حج تمتع بوده و ثبت‌نام خود را تکمیل کردند، اما به دلیل محدودیت اعمال شده از سوی سعودی‌ها در حج ۱۴۰۱ نیز امکان تشرف به سرزمین وحی را نداشتند، به حج تمتع آینده مشرف شوند، بیش از ۲۵ درصد جمعیت حجاج آینده را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل خواهند داد.

برنامه‌ریزی کشورها برای برپایی حج ایمن

البته این تعداد جدای از سایر مشمولان حج تمتع است که می‌توانند به حج آینده مشرف شوند، چرا که در بین سایر اولویت‌های حج هم به طور حتم زائرانی با سن بالا هستند که قصد تشرف به خانه خدا را دارند. از این رو، به نظر می‌رسد که در حج تمتع ۱۴۰۲ تعداد زائران مسن بیش از سال‌های گذشته خواهد بود.

این امر فقط مختص ایران اسلامی نیست و در سایر کشورها همچون اندونزی و پاکستان نیز چنین برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است و مسؤولان حج این کشورها درصدد هستند تا حج را متفاوت از گذشته از نظر ایمنی و امکانات بهداشتی و درمانی برگزار کنند.

تدارک سعودی‌ها برای حفظ سلامت حجاج؛ راه‌اندازی مراکز درمانی در مسیر زائران حج تمتع

عربستان نیز در جدیدترین اقدام در حال برنامه‌ریزی برای احداث درمانگاه‌هایی در مسیر زائران است و پیش‌بینی راه‌اندازی چندین مرکز درمانی در اطراف مسجدالحرام و همچنین مشاعر را کرده تا زائران حج تمتع در حین انجام مناسک حج تمتع و زیارت خانه خدا دچار مشکل نشوند و در صورت بروز مشکلات بتوانند به سرعت با مراجعه به مراکز درمانی، ویزیت شده و مراحل درمان را طی کنند.

به گفته یک منبع مطلع، عربستان تیم درمانی خود را برای حج آینده تدارک دیده و قرار است تا تعداد بیمارستان‌ها را به منظور حفظ سلامت زائران افزایش دهد و در زمینه درمانی نیز خود را تقویت کند تا از این طریق هم بتواند در کنار حفظ سلامت زائران، به جذب گردشگران خارجی بپردازد.

برای این منظور نیز از متخصصان چندین کشور خارجی دعوت کرده تا دوره‌های آموزشی برگزار کرده و نیروهای متخصص تربیت کنند. این اقدام سعودی‌ها در ادامه فعالیت آنها برای جذب گردشگران خارجی در چشم‌انداز ۲۰۳۰ است.

علاوه بر این، عربستان برای حج آینده به مسؤولان مربوطه آماده باش داده است تا با برنامه‌ریزی حج آینده را ایمن برپا کنند. البته هر ساله بر اساس تعداد زائران اعزامی به حج تمتع، تیم پزشکی حج و زیارت نیز از کشورمان به عربستان اعزام می‌شوند تا وضعیت سلامت زائران را بررسی و در صورت نیاز به مداوای بیماران بپردازند.

اما در سایر کشورها تیم پزرشکی جایگاه چندانی ندارد و زائران کشورهای مختلف از خدمات درمانی و پزشکی عربستان استفاده می‌کنند. البته زائران ایرانی نیز در صورت نیاز به مداوا در بیمارستان‌های سعودی بستری می‌شوند و سعودی‌ها در این زمینه برنامه‌هایی برای پذیرش حجاج دارند.

به گزارش فارس، در سه سال گذشته که حج تمتع با محدودیت‌هایی برگزاز شد، عربستان چندین درمانگاه مجهز برای بیماران کرونایی هم پیش‌بینی کرده بود که بر اساس آمار سعودی‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، هیچ کدام از حجاج به کرونا مبتلا نشدند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا