شهرستان ها

افتتاح ۷ پروژه آبی آذربایجان شرقی در دهه فجر امسال

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از افتتاح هفت پروژه بزرگ آبی استان با اعتبار بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان طی دهه فجر امسال خبر داد.


به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران، در تشریح جزئیات این خبر، گفت: پروژه‌های ‌بزرگ آبرسانی و شبکه‌های پایابی در راستای تامین نیازهای آب شرب، صنعت و کشاورزی استان با تلاش مجموعه همکاران شرکت آب منطقه‌ای استان، استانداری و وزارت نیرو در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان این‌که ٣ پروژه قابل افتتاح مربوط به شبکه پایاب است، افزود: این پروژه‌ها، کشاورزی منطقه را رونق داده و منجر به افزایش تولید و درآمدزایی کشاورزان زحمتکش خواهد شد.

وی در تشریح این پروژه‌ها، ادامه داد: نخستین پروژه مربوط به ایستگاه پمپاژ ابراهیم سمیع در نقطه صفر مرزی می‌شود که بیش از ۱۵ سال پیش شروع شده بود و اکنون با آماده شدن این پروژه، حدود ۷۵۰ هکتار از اراضی دیم منطقه به آبی تبدیل می‌شود.

غفارزاده افزود: پروژه پمپاژ روستاهای کلاله و دارانا نیز در نقطه صفر مرزی قرار دارد که با افتتاح آن در دهه فجر امسال، ۲۵۰ هکتار از اراضی دیم منطقه به آبی تبدیل می‌شود.

وی گفت: پروژه دیگر در منطقه مرزی خداآفرین قرار دارد که در ذیل این پروژه توانستیم امسال با تلاش همکاران حدود ۷ کیلومتر راه و بیش از ۵۰۰ متر تونل برای تسهیل تردد مردم منطقه احداث کنیم.

وی با اشاره به افتتاح بخشی از پروژه شبکه پایاب آیدوغموش در هفته دولت، اظهار کرد: با همت و تلاش همکاران توانستیم در هفته دولت امسال ۶۰۰ هکتار از اراضی شبکه (مربوط به شش روستا) را آبرسانی کنیم تا کشاورزان منطقه بتوانند اراضی دیم خود را به آبی تبدیل کنند. بخش دیگری از این پروژه نیز در دهه فجر امسال آماده افتتاح شده که این پروژه بر تولید، امنیت غذایی و رفاه مردم تاثیر می‌گذارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به افتتاح شبکه پایاب سد سهند در منطقه هشترود در دهه فجر امسال، گفت: در هفته دولت امسال ۸۰۰ هکتار از اراضی دیم این منطقه به آبی تبدیل و کشت آبی صورت گرفت، در دهه فجر نیز بخشی از این پروژه به مساحت ۲۵۰ هکتار به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در خصوص پروژه دیگر این شرکت برای افتتاح در دهه فجر، اظهار کرد: تامین آب شرب کلانشهر تبریز همواره از کمبود مخزن ذخیره آب در مضیقه بوده و طبق استانداردها حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب کمبود مخزن آب داشتیم، دو سال قبل احداث مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی در تبریز آغاز شده بود که ظرف این مدت توانستیم ۵۰ هزار مترمکعب را تمام کنیم تا در دهه فجر امسال به بهره برداری برسانیم. باقی ۵۰ هزار مترمکعب مخزن نیز حدود چهار ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آبی برای پایدار‌سازی آب شرب کلانشهر تبریز است.

غفارزاده ادامه داد: پروژه انتقال پساب آب شرب شهر عجب شیر به دریاچه ارومیه نیز با هدف حفظ و رونق آرتمیا در دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی افزود: پساب این شهر به وسیله ایستگاه پمپاژ و خط انتقال به بندر رحمانلو در نزدیکی دریاچه ارومیه انتقال داده شده و این آب می‌تواند بندر رحمانلو را توسعه و گردشگری و تولید آرتمیا را رونق دهد که در احیای دریاچه ارومیه نیز تاثیرگذار است.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا