سینمای ایران و جهان

مستندسازی رادیویی با شتابزدگی نمی‌شود/متمایزها ماندگار خواهند شد

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

یکی از مدیران سابق رادیو با اشاره به سختی کار مستندسازی در این حوزه بیان کرد که مستندسازی رادیویی عجله ای نیست و با شتابزدگی به خروجی نمی رسد.

سعید معدن کن دبیر بخش بین الملل دوازدهمین جشنواره بین المللی برنامه‌های رادیویی درباره اینکه چه انتقاد یا پیشنهادی برای تقویت مستندسازی و برگزاری درست جشنواره‌هایی دارد؟ به خبرنگار مهر بیان کرد: مستندسازی کار سخت و زمانبری است و باید پشتیبانی خوبی چه مادی و چه معنوی از مستندسازی صورت بگیرد تا برنامه سازان برای انتخاب سوژه و پرداخت آن زمان بگذارند.

وی که داور بخش نهایی دوره اول جشنواره رادیویی پژواک بود درباره آثار ماندگار آن دوره یادآور شد: در آثاری که در نخستین دوره از برگزاری جشنواره رادیو به دست ما رسید و من شنیدم، بعضی از آثار به دلیل تمایز و خلاقیت در ذهن بنده مانده است، که آنها جزو آثار برتر و برگزیده بودند.

معدن کن اضافه کرد: علاوه بر اینها، آثاری هم بودند که با وجود اینکه در فهرست دریافت کنندگان جایزه نبودند و برگزیده نشدند اما به دلیل یک سری ویژگی‌های خاص در ذهنم مانده است.

مدیر سابق رادیو تهران درباره سختی و چالش ساخت مستند اظهار کرد: تولید مستند کوتاه مدت نیست، یک کار گذرا نیست، بلکه احتیاج به زمان و پشتیبانی مالی و معنوی دارد.

وی که این روزها به عنوان مدیرکل فیلمنامه‌نویسی مرکز سیما فیلم فعالیت دارد عنوان کرد: مستندساز باید به وجوه مختلف مستند مسلط باشد. مستندهای خوب رادیویی دنیا را بشنود و مستندهای تلویزیونی زیاد ببیند و با شیوه‌های مختلف ساخت مستند آشنا شود.

داور برنامه‌های رادیویی ABU Prizes معتقد است: مستندساز به جز پژوهش، شیوه روایت و ارزیابی آثار دیگران، باید به جزئیات تسلط داشته باشد؛ مثلاً با آمبیانس و تکنیک‌های صدابرداری، صحنه و شیوه‌های روایت مستند و… آشنا باشد. مهم‌تر از همه اینکه صبور باشد، مستندسازی کار عجله‌ای نیست و با شتابزدگی به دست نمی‌آید، و با صبر، حوصله و دقت زیاد صورت می‌گیرد.

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا