بین الملل

نگرانی اسپانیا از تبدیل اوکراین به «افغانستان دوم»

وزیر خارجه اسپانیا ابراز نگرانی کرده است که مبادا درگیری اوکراین به «افغانستان دوم» تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «خوزه مانوئل آلبارس»، وزیر امور خارجه اسپانیا در یک گفتگوی تلویزیونی گفت مادرید امیدوار است که درگیری اوکراین طولانی مدت نشود و اوکراین به افغانستان دوم تبدیل نشود.

آلبارس در مورد ابتکار اخیر برزیل برای حل بحران اوکراین گفت: «اسپانیا در حال بررسی، حمایت و استفاده از هر فرصتی برای بازگرداندن صلح به اوکراین، صلح مطابق با منشور سازمان ملل است.»

پیش از این، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل گفته بود که میانجی‌های فعلی «چیزی برای ارائه» به طرف‌های درگیری اوکراین ندارند و پیشنهاد ایجاد یک پلتفرم بین‌المللی جدید را برای کمک به مسکو و کی‌یف برای مذاکره ارائه کرده است. وی همچنین گفت که در صورت نیاز آماده خواهد بود تا در مذاکرات میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود میانجیگری کند.

از سوی دیگر در ادامه تنش‌ها در اوکراین، وزارت دفاع روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با عملیات ویژه این کشور در اوکراین اعلام کرد: حدود ۴۰ سرباز اوکراینی در محور کوبیانسک در ۲۴ ساعت اخیر کشته شدند و یک انبار مهمات توپخانه در استان خارکیف نیز هدف قرار گرفت.

بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص ادامه می‌دهد: روسیه به حمله خود به محور دونتسک ادامه داده و مناطق مهمی را تحت کنترل دارد. جنگنده‌های روسی یک فروند میگ- ۲۹ اوکراینی را در منطقه خرسون سرنگون کردند.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: بیش از ۷۰ سرباز اوکراینی هم در محور کراسنی در لیمان کشته شدند. نیروهای روسیه برای اولین بار در جریان عملیات ویژه، سامانه موشکی پیشرفته زمین به هوای نروژی NASAMS را نیز منهدم کردند.

لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات حمایت از مردمی است که بیش از ۸ سال تحت نسل کشی و آزار و اذیت کی یف قرار داشتند.

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا