بین الملل

پکن: سفر بلینکن به چین هرگز رسما اعلام نشده بود که حالا لغو شود

جنجال بر سر بالون تحقیقاتی؛

پکن با بی‌اهمیت جلوه دادن اخبار درباره لغو سفر از پیش ‌برنامه‌ریزی‌شده وزیر خارجه آمریکا به چین، اعلام کرد که این سفر هرگز به طور رسمی اعلام نشده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، به‌دنبال لغو سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به چین پس از انتشار اخبار رویت یک بالون چینی در حریم هوایی واشنگتن، وزارت خارجه چین اعلام کرد که نه واشنگتن و نه پکن، هیچکدام خبر سفر بلینکن را به طور رسمی اعلام نکرده بودند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به‌تازگی اعلام کرد که دولت آمریکا یک بالون جاسوسی را در ارتفاع بالا بر فراز قاره آمریکا شناسایی و ردیابی کرده است.

بر اساس این گزارش، بالون جاسوسی یاد شده روز چهارشنبه بر فراز ایالت مونتانای آمریکا مشاهده شد و گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این بالون از منطقه آلاسکا و کانادا به پرواز درآمده است.

پس از این حادثه، شبکه تلویزیونی اِی‌بی‌سی نیوز در خبری اعلام کرد که بلینکن سفر برنامه ریزی‌شده خود به پکن را به بهانه حادثه بالون چینی به تعویق انداخته است.

حالا وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: در واقع، آمریکا و چین هرگز چنین سفری را اعلام نکرده بودند و اطلاع‌رسانی درباره این موضوع از سوی واشنگتن، تصمیم خودش بوده و ما به آن احترام می‌گذاریم.

بلینکن قرار بود امروز (شنبه) برای مذاکرات در راستای کمک به تعدیل تنش‌ها بین واشنگتن و پکن به چین سفر کند؛ تنش‌هایی که پس از سفر پارسال نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تشدید شده بود.

دیپلمات‌های چینی اعلام کرده‌اند که این یک «بالن هوایی تحقیقاتی و غیرنظامی» بوده که به‌دلیل وزش باد تغییر مسیر داده و تصادفاً وارد حریم هوایی آمریکا شده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا