بین الملل

تعیین سقف قیمت برای گازوئیل روسیه؛نزدیک به قیمت بازار

کمیسیون اروپا به طور رسمی برای سوخت دیزلی(گازوئیل) و فرآورده‌های نفتی دارای تخفیف روسیه، به ازای هر بشکه به ترتیب سقف قیمت ۱۰۰ و ۴۵ دلار تعیین و تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، مرکز رسانه‌ای شورای اروپا و کمیسیون اروپا امروز (شنبه) از تعیین سقف قیمت ۱۰ دلار برای سوخت دیزلی و ۴۵ دلار برای فرآورده‌های نفتی دارای تخفیف روسیه خبر دادند.

سقف قیمت مذکور درباره کسب و کارها و شرکت‌های لجستیکی غربی و همچنین در قلمرو تحت کنترل غرب معتبر بوده و دوره انتقال ۵۵ روزه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شده که از ۵ فوریه آغاز خواهد شد.

در بیانیه شورای اروپا آمده است: نخستین سقف قیمت برای فرآورده‌های نفتی دارای تخفیف به نسبت نفت خام، بشکه‌ای ۴۵ دلار و دومین سقف نیز برای فرآورده‌های نفتی با ارزشی بیشتر از نفت خام (فرآورده‌های ممتاز)، بشکه‌ای ۱۰۰ دلار تعیین شده است.

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: میزان این سقف قیمت با همکاری نزدیک با «ائتلاف سقف قیمت» تعیین شده و از ۵ فوریه ۲۰۲۳(۱۶ بهمن) اجرایی خواهد شد. همچنین برای نفت‌کش‌های حامل فرآورده‌های نفتی روسیه که قبل از ۵ فوریه ۲۰۲۳ خریداری و بارگیری شده و پیش از اول آوریل ۲۰۲۳ تخلیه خواهند شد، دوره انتقال ۵۵ روزه‌ای تعیین شده است. این سقف قیمت نیز هر دو ماه یک بار بازنگری خواهد شد.

آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، انگلیس و ژاپن اقدامات خود برای اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه (بشکه‌ای ۶۰ دلار که از ۵ دسامبر اجرایی شد) در بازار جهانی را آغاز کرده‌اند. این کشورها عملاً شرکت‌های لجستیکی داخلی و خارجی را از انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه با قیمتی بالاتر از سقف قیمت تعیین‌شده، منع کرده‌اند. همچنین شرکت‌های مالی نیز از تامین خدمات بیمه‌ای برای این نوع محموله‌هایی منع شده‌اند.

نکته قابل توجه این است که اتحادیه اروپا واردات فرآورده‌های نفتی روسیه را از طریق دریا، از ۵ فوریه کاملاً ممنوع کرده است. اقدامی که تعیین سقف قیمت را به نوعی تلاش برای اعمال نفوذ در بازار جهانی تبدیل می‌کند.

به نوشته تاس، در حال حاضر تمام سقف قیمت‌های تعیین‌شده، به قیمت‌های بازار حقیقی بسیار نزدیک است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا