اقتصاد

هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار چطور کاهش می‌یابد


کارشناس اقتصادی گفت: با ثبت‌محور شدن مجوزها در درگاه ملی مجوزها، شاهد کاهش چشم‌گیر هزینه‌های راه‌‌اندازی کسب و کار خواهیم بود.

جواد معتمدی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌ با بیان اینکه اجرایی شدن هر پروژه و راه‌اندازی هر کسب و کاری هزینه‌هایی دارد، اظهار داشت: بخشی از هزینه‌ها مربوط به تولید است و بخشی از هزینه‌ها خارج از تولید است؛ یکی از این هزینه‌ها پیش از ثبت‌محور شدن مجوزها در درگاه ملی مجوزها، مربوط به همین موضوع بود.

وی ادامه داد: همه دولت‌ها در کشورهای مختلف به فکر کاهش هزینه‌ها و به حداقل رساندن هزینه‌ها هستند و در ایران هم از سال گذشته با ثبت‌محور شدن مجوز‌ها شاهد کاهش‌ چشم‌گیر هزینه‌ها هستیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت‌ها در همه کشور‌ها تلاش دارند که هزینه‌ها را حداقل کنند و قیمت محصول نهایی را پایین بیاورند، گفت: یکی از هزینه‌های تولید، بحث مجوز‌ها است‌.

معتمدی با تاکید بر اینکه ثبت محور شدن مبتنی بر یک ایده کلی است، افزود: دولت باید مجوز‌ها را تایید کند که پیش از این، این تایید فقط در اختیار بخشی از افراد دارای امضای طلایی بود.

 او یادآور شد: اصل بر این است که هر کس آزاد است شغلی را که می‌خواهد را بتواند داشته باشد و پیش از این هم در حوزه صدور مجوزهای خانه مسافر مشکلاتی وجود داشت، که این موضوع خوشبختانه با ثبت‌محور شدن آن در درگاه ملی مجوزها برطرف شد.

 معتمدی با بیان اینکه اعلام‌محور شدن کسب و کار‌ها یک جواز عمومی برای این کسب و کارها به شمار می‌رود افزود:  کم کردن هزینه‌ها و پایین آمدن قیمت محصول نهایی و رونق اشتغال هم از جمله مزایای ثبت محور شدن مجوزها در درگاه ملی مجوزها به شمار می رود.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: مردم از ثبت محور شدن مجوز‌ها استقبال می‌کنند و به طور قطع، استقبال‌ها بیشتر خواهد شد، در این مدل، برخورد انسانی با متقاضیان کاهش می‌یابد و‌ بورکوراسی‌های اداری رو به کاهش خواهد بود.

معتمدی بیان کرد: در روش جدید و با  ثبت‌محور شدن مجوزهای کسب‌وکار، بخش زیادی ‌از موانع و مفاسد حذف شده و از بین خواهد رفت.

وی یادآور شد: در این روش‌های جدید، اشخاص می‌توانند بدون تحمیل هزینه، کسب و کار خود را راه اندازی کنند و در این بین خانه‌های مسافر خود یکی از موضوعاتی است که با ثبت محور شدن همه بورکوراسی های اداری آن از بین رفته است.

به گزارش فارس بخش عمده‌ای از نگرانی افراد و متقاضیان برای راه‌اندازی کسب و کار هزینه‌های اضافی مالی یا زمانی است که برای اخذ مجوز باید انجام دهند.

حال با توجه به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در جهت کاهش هزینه‌های مالی و زمانی متقاضیانِ مجوزهای شروع کسب و کار، مجوزها از این پس با شیوه جدیدی اعطا خواهد شد که شامل مجوزهای ثبت محور یا اعلانی است که مهم‌ترین ویژگی آن، صدور آنی و بدون معطلی مجوز برای فرد و نظارت پسینی روی مجوز صادر شده است.

بدین ترتیب با ثبت محور شدن مجوزهای شروع کسب‌وکار بخش عمده‌ای از هزینه‌های متقاضیان دریافت مجوز، کاهش می‌یابد‌.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا