سینمای ایران و جهان

اسناد پهلوی در رادیو بررسی می‌شوند/ درباره «دربار» چه می‌دانید؟

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

تهیه‌کننده برنامه‌های رادیو جوان با اشاره به چند برنامه‌ای که به فضای پهلوی می‌پردازد از بررسی اسناد این دوره از تاریخ معاصر سخن گفت.

سمانه شهبندی درباره برنامه‌هایی که از ابتدای دهه فجر روی آنتن رادیو جوان برده است به خبرنگار مهر بیان کرد: سه برنامه «خوانش»، «درباره دربار» و «ماموریت در ایران» که اینها از ابتدای ایام فجر روی آنتن رفت.

وی درباره برنامه «خوانش» که فضایی نوجوانانه دارد، اظهار کرد: برنامه مختص نوجوان هاست و ما روی موضوعاتی که در حال حاضر در فضای مجازی خیلی مورد سوال قرار می‌گیرد و حتی از طرف برخی بولد می‌شود بحث می‌کنیم. اسناد این موضوعات را در تاریخ در می‌آوریم که این کار هم توسط نوجوان‌ها صورت می‌گیرد.

این تهیه کننده اضافه کرد: به این ترتیب که این نوجوانان اسناد همان موضوع مربوطه را در قالب اطلاعات بررسی و مطرح می‌کنند از جمله آنها ماجرای دزدی‌هایی در زمان پهلوی از ایران بود که اسنادش را هم مطرح کردیم. این برنامه در ایام دهه فجر هر روز حوالی ساعت ۱۸ روی آنتن می‌رود.

شهبندی با اشاره به برنامه دیگری که در همین فضای پهلوی ساخته شده گفت: برنامه «درباره دربار» هم به همین شیوه پیش می‌رود و در آن هم سند بررسی می‌کنیم اما اینجا اسناد مکتوب هستند یعنی بیشتر به صورت خاطرات مکتوب مطرح شده‌اند. درواقع خاطراتی که در دوره رضاخان یا محمدرضا پهلوی مطرح شده، توسط کارشناس برنامه بررسی می‌شود. مهرزاد بختیاری کارشناس این برنامه است و با خواندن هر خاطراتی اینها را تحلیل می‌کند.

وی اضافه کرد: خود کارشناس این خاطرات را انتخاب می‌کند که بیشتر هم موضوعی است مثلاً درباره بنیاد پهلوی، درباره دوره رضاخان که فکر می‌کرد خیلی ارتش قوی ای دارد و مسائلی مشابه اینها مواردی را تحلیل می‌کنیم.

تهیه کننده «ماموریت در ایران» در پایان درباره این برنامه نیز تصریح کرد: اسناد لانه جاسوسی در این برنامه بررسی می‌شود تا ببینیم آمریکایی‌ها درباره برخی وقایع آن دوره مثل ۱۲ بهمن یا برخی چهره‌های آن زمان چه گفته‌اند و چه نظری داشته‌اند. کارشناس این برنامه هم احمد ساجدی است که پژوهشگر این حوزه است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا