شهرستان ها

۱۲۳ هزار تن کود شیمیایی یارانه‌دار در همدان تامین می‌شود

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت: این شرکت با تأمین و تدارک صددرصدی انواع کودهای کشاورزی مورد نیاز استان، سالیانه حدود ۱۰۰ هزارتن انواع کودهای کشاورزی شامل ازته، فسفاته و پتاسه را با کمک ۹۴ کارگزار و عامل فروش شرکت در استان توزیع می‌کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان:


به گزارش ایلنا از همدان، بهروز الیاسی رسالت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را تأمین نهاده مورد نیاز بخش تولید کشاورزی در نزدیکترین فاصله ممکن به کشاورز و بهره بردار دانست و اظهارکرد: با بررسی مناطقی از استان که ممکن بود کشاورز برای تهیه کود به زحمت بیفتد با درخواست جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه، مجوز کارگزاری با رعایت دستورالعمل‌های موجود صادر که در سالجاری تعداد ۱۳ کارگزاری جدید در مناطق مورد نیاز افزوده شد.

الیاسی افزود: برنامه کودی استان در سال‌جاری ۱۲۰ هزار تن انواع کودهای کشاورزی یارانه‌دار بود که سهمیه استان در بهمن ماه به ۱۲۳ هزارتن افزایش پیدا کرد که شامل ۹۸ هزار تن ازته ، ۱۸ هزار تن فسفاته و ۷۰۰۰ تن پتاسه است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان  تصرح کرد: از مقدار ۱۲۳ هزار تن کودهای کشاورزی سهمیه استان تا تاریخ ۱۰ بهمن ماه، حدود ۶۸ هزار تن کود ازته ، ۹۲۰۰ تن کود فسفره و ۳۲۵۰ تن کود پتاسه در بین کشاورزان و بهره برداران منطقه توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در تابستان امسال ذخیره راهبردی انواع کودهای کشاورزی یارانه دار استان افزون‌بر ۲۷ هزار تن بود که این اتفاق کم سابقه با همت شبانه روزی همکاران و استفاده از فضای حداکثری انباری حاصل شد که پشتیبانی مطمئن در راستای تأمین به هنگام این نهاده مهم برای تولیدات کشاورزی استان بود که در حال حاضر این ذخیره راهبردی ۱۶ هزار تن است.

الیاسی در ادامه گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان بازوی اجرائی وزارت جهاد کشاورزی در امر تولید، تهیه، تدارک، توزیع، حمل، نقل، خرید و فروش انواع نهاده های مورد نیاز کشاورزی با شبکه بزرگ کارگزاری در سراسر کشور مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی تعیین شده است.

 وی تاکید کرد: در همین راستا و به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی کودهای کشاورزی، این شرکت اقدام به عقد تفاهم نامه با تولیدکنندگان کرده است که محصولات تولیدی در صورت داشتن استانداردهای لازم مجوز توزیع از طریق کارگزاران شرکت را دریافت می‌کنند.

این مقام مسئول به همایشی که در تاریخ سوم خرداد در استان همدان برگزار شد اشاره کرد و گفت: این همایش با موضوع آموزشی ترویجی و معرفی سبد محصولات کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای معرفی کودهای کشاورزی تولیدی به طور مستقیم به بهره‌برداران و کشاورزان برگزار و مورد استقبال قرار گرفت.

الیاسی هدف از حمایت تولیدکنندگان و برگزاری این همایش‌ها را تحقق شعار سال در راستای رسیدن به کشاورزی دانش بنیان که ضامن امنیت غذایی کشور است دانست.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان در خصوص کیفیت کودهای کشاورزی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، اظهار کرد: فرایند تأمین، توزیع و مصرف کودهای تدارک شده توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت گرفته و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است و چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد بطور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج خواهد شد.

وی از کشاورزان و بهره برداران تقاضا کرد: کودهای مورد نیاز خود را صرفاً از شبکه رسمی فروش به ویژه شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تهیه نموده تا از ورود کودهای بی کیفیت و تقلبی به چرخه کشاورزی کشور جلوگیری شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با اشاره به اجرای کشت قراردادی گندم آبی در استان، گفت: بر اساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای کشت قراردادی با محوریت گندم آبی در استان همدان، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان با اعلام آمادگی در زمینه تامین کودهای کشاورزی مورد نیاز این طرح نسبت به توزیع کودهای کشاورزی اقدام کرد که این برنامه عملیاتی در اراضی گندم آبی استان با کمک شرکت بازرگانی دولتی ایران اجرایی شد.                                              

الیاسی بیان کرد: در برنامه کشت قراردادی، کشاورزان با پرداخت ۵۰درصد از مبلغ، کود فسفاته و پتاسه مصرفی خود را تحویل گرفتند و ۵۰ درصد باقیمانده بهای کود را در زمان برداشت محصول تسویه می‌کنند.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا