جامعه

کدام دسته از اغتشاشگران شامل عفو رهبری نمی‌شوند؟


به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و اعیاد مبارک رجبیه ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با پیشنهاد عفو و یا تخفیف مجازات عده زیادی از متهمان و محکومان موافقت کردند.

به گزارش گروه قضائی خبرگزاری فارس، به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و اعیاد مبارک رجبیه ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با پیشنهاد عفو و یا تخفیف مجازات عده زیادی از متهمان و محکومان موافقت کردند.

دقت در جزییات عفو، بخشودگی و رافت اسلامی اخیر که به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با موافقت رهبر انقلاب صورت گرفته از گستردگی دایره مشمولان این عفو حکایت دارد.

این عفو گسترده، از جمله عفوهای معیاری است که آخرین بار در سال ۱۳۹۷ پیشنهاد و مورد موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. در اینگونه عفوها، رئیس قوه قضاییه معیارهایی را به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می‌کنند و در صورت موافقت ایشان بر اساس آن معیارها افرادی مشمول عفو قرار می‌گیرند.

 

 

در همین رابطه حجت الاسلام رحیمی، معاون قضایی قوه قضائیه تأکید کرد:«شاید افرادی باشند که دستگیر شده باشند و یا تحت تعقیب باشند لکن اظهار کنند که ما پشیمان نیستیم و یا تعهد کتبی هم نمی‌دهیم طبیعتاً این افراد مشمول عفو قرار نمی‌گیرند. عفو متهمان و محکومان حوادث اخیر پس از انزجار مرتکبان از اعمال گذشته خویش و تعهد بر عدم تکرار آن در آینده و در راستای سیاست ‌های نظام اسلامی صورت می‌گیرد و چنانچه در آینده این افراد برخلاف تعهد خویش عمل کنند دایرۀ عفو نسبت به آنان بسیار مضیق و اِعمال مجازات نیز شدیدتر خواهد بود.»

۳ شرط مهم برای امکان استفاده از عفو اخیر

معاون قضایی قوه قضاییه در رابطه با شرایط استفاده از عفو برای متهمان و محکومان  گفت: برای استفاده از عفو اخیر شرایطی تعیین شده است که هر کس واجد چنین شرایطی بود با بررسی پرونده مشمول عفو گسترده اخیر خواهد شد.

۱-نداشتن بیش از دو فقره سابقه محکومیت مؤثر کیفری؛

۲-عدم ارتکاب جرم جدید مستوجب مجازات درجه یک تا پنج در زمان محکومیت، اجرای حکم و یا در زمان مرخصی؛

۳-نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی و یا جلب رضایت آنان و جبران ضرر و زیان آنان تا آخر سال ١٤٠١.

تبصره :۱ در معاونت در قتل عمد نیاز به جلب رضایت شاکی نمی‌باشد.

تبصره ۲: پیشنهاد عفو محکومین اتباع بیگانه منحصراً پس از بررسی موردی در کمیسیون عفو و بخشودگی می‌باشد.

اتباع بیگانه‌ مشمول عفو معیاری قرار نمی‌گیرند

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی تصریح کرد: اتباع بیگانه مشمول عفو معیاری نخواهند بود علتش هم این است که تعداد این محکومان زیاد نیست و پرونده آنها به صورت موردی در کمیسیون عفو بررسی می‌شود و اگر واجد شرایط تشخیص داده شدند در مناسبت ‌های آتی توسط ریاست محترم قوه محضر مقام معظم رهبری (ادام ا… ظله علی رؤس المسلمین) اعلام خواهد شد.

چه کسانی مشمول عفو اخیر نمی‌شوند؟

معاون قضایی قوه قضاییه گفت: برخی از محکومان هستند که به علت نوع جرایمشان مشمول عفو نمی شوند؛ این افراد شامل موارد ذیل هستند:

خرید، فروش، توزیع و قاچاق سلاح گرم و مهمات جنگی

جرم سرقت و راهزنی؛جرائم مربوط به مواد مخدر و روانگردان به صورت مسلحانه یا عمده (تریاک و مشتقات آن بیش از یکصد کیلوگرم و هروئین و مواد روانگردان و مشتقات آن بیش از دو کیلوگرم)

مباشرت و معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی مگر آنکه ظرف شش ماه از تاریخ ۱۴۰۱.۱۱.۲۲ مبادرت به رد مال و عواید ناشی از جرم را پرداخت کند

اختلاس و ارتشا

اسیدپاشی

دایر کردن مراکز فساد و فحشا

جاسوسی

جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی

جرائم مستوجب مجازات حدی

جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی درجه سه و بالاتر

قاچاق مشروبات الکلی

قاچاق کالا و ارز سازمان یافته، حرفه‌ای و عمده

معاون قضایی رئیس قوه قضائیه اضافه کرد:«عفو حق مجرم نیست بلکه منتّی است از طرف نظام و لطفی است از طرف ولی فقیه و این لطف شامل حال کسانی می‌شود که وجود آنان در جامعه موجب دغدغه فکری برای مردم نباشد.»

انتهای پیام/

 

 


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا