اقتصاد

کاهش 17 هزار واحدی شاخص بورس تهران


شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 17 هزار و 60 واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در اولین روز کاری هفته در یک روند کاملاً ریزشی قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با از دست دادن 17 هزار و 60 واحد به رقم یک‌میلیون و 540 هزار و 183 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 7 هزار و 405 واحد به رقم 480 هزار و 151 واحد رسید.

ارزش روز بازار در پایان معاملات امروز به بیش از 5 میلیون و 667 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 10.1 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 462 هزار فقره معامله و به ارزش 6 هزار و 547 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی – ارزشی نسبت به روز قبل 1.1 درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن یک‌ونیم درصد کاهش یافته‌اند. 

شاخص آزاد شناور 1.1 درصد افت کرد. شاخص بازار اول بورس 1.2 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 94صدم درصد افت کرد.

امروز نمادهای هدلینگ معدنی خاورمیانه، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، ملی‌مس، کشتیرانی و شستا به ترتیب بیشتری اثر کاهشی در شاخص کل بورس را داشتند.

در فرابورس ایران شاخص کل امروز با 213 واحد کاهش به رقم 20 هزار و 37 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 97 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس 392 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از 8.6 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 288 هزار فقره معامله و به ارزش 13 هزار و 28 میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از 15.5 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نماد پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته است و نمادهای بیمه پاسارگاد، پتروشیمی تندگویان، آریا ساسول، بانک دی و مدیریت انرژی امیدتابان هور و صنعتی مینو به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.

به گزارش فارس، با توجه به شرایط تورمی، امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت از فعالان اقتصادی گرفته شده و سرمایه‌ها به سمت بازارهای دلالی و واسطه‌گری مانند خرید سکه، ارز و یا زمین و ملک حرکت می‌کند. دولت اگر از کلیت بازار سرمایه حمایت کند، علاوه بر اینکه اقتصاد شفاف می‌شود، می‌تواند مالیات واقعی‌تر از فعالان اقتصادی دریافت کند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا