فرهنگ

جلد اول «پژوهش‌های منطقی» ادموند هوسرل منتشر می‌شود

توسط نشر نی؛

جلد اول از کتاب «پژوهش‌های منطقی» ادموند هوسرل با عنوان «پیشگفتارهایی بر منطق محض» با ترجمه طالب جابری توسط نشر نی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جلد اول از کتاب «پژوهش‌های منطقی» ادموند هوسرل با عنوان «پیشگفتارهایی بر منطق محض» با ترجمه طالب جابری توسط نشر نی منتشر می‌شود. پژوهش‌های منطقی از نظر هوسرل، نظریه شناخت یا شناخت‌شناسی است. پرسش از ذات منطق، به صورت بنیادی مطابق با پرسش مهم شناخت‌شناسی، یعنی معنای ابژکتیویته است. این نظریه برای هوسرل همان منطق محض است، که از آن‌جا که باید به بررسی صورت شناخت به خودی خود بپردازد، می‌توان آن را «نظریه نظریه‌ها» دانست.

منطق محض از این نظر، در مقابل علوم دیگری قرار می‌گیرد که از نظر هوسرل تکنولوژی یا آموزه هنر هستند، چراکه هر علمی تنها به حوزه ابژکتیو خود علاقه دارد و به بررسی آن حوزه می‌پردازد. علم از این دیدگاه، تنها به بررسی «محصولات آگاهانه خود» می‌پردازد و درگیر فهمی تک‌ساحتی است. حتی ریاضیات نیز در شکل خام و در جهت طبیعی-عینی خود، هیچ وجه مشترکی با شناخت‌شناسی و نظریه‌پردازی ندارد و همچون علوم دیگر تکنولوژی اندیشه است: «ریاضی‌دان در حقیقت یک تئوری پرداز نیست، او یک تکنیسین نابغه است.»

پیش‌گفتارهایی بر منطقِ محض، که بخشِ مقدماتیِ پژوهش‌های منطقی را تشکیل می‌دهند، می‌خواهند راه را برای برداشت و پرداختی نو از منطق هموار کنند. این پیش‌گفتارها می‌کوشند نشان دهند که پایه‌گذاریِ منحصراً روان‌شناختیِ منطق، که زمانه‌ی ما ارزشی چنین فراوان بدان می‌دهد، بر خلطِ سطوحی ذاتاً گوناگون از مسائل، بر پیش‌فرض‌هایی اصولاً غلط درباره‌ی ویژگی و هدف‌های دو علمی که در این‌جا ذکر شده یعنی روان‌شناسیِ تجربی و منطقِ محض مبتنی است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا