دانش و فناوری

اتحادیه اروپا برای کنترل ChatGPT و ابزارهای هوش مصنوعی قوانین جدیدی پیشنهاد کرد

دو ماه پس از عرضه عمومی چت‌بات ChatGPT، حالا رئیس بخش صنعت در اتحادیه اروپا می‌گوید این اتحادیه پیش‌نویس قانون جدیدی برای کنترل هوش مصنوعی را مطرح کرده است که می‌خواهد به بررسی ریسک ابزارهایی مثل ChatGPT بپردازد.

به‌گزارش رویترز، «تیری برتون»، کمیسر بازارهای اتحادیه اروپا می‌گوید ریسکی که توسط ChatGPT و سیستم‌های هوش مصنوعی به‌وجود آمد، نیاز مبرم برای قانون‌مندسازی این فضا را نشان داد. او در سال گذشته میلادی مقرراتی را پیشنهاد داد تا استانداردی سراسری برای این فناوری وضع شود. این مقررات حالا در بروکسل در دست بررسی قرار دارد.

برتون می‌گوید: «همان‌طور که ChatGPT نشان داد، راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را برای کسب‌وکارها و شهروندان به‌وجود بیاورند، اما همچنین می‌توانند خطرآفرین باشند. به‌همین دلیل است که ما به چارچوب‌های قانونی سفت‌وسختی نیاز داریم تا مطمئن شویم که هوش مصنوعی‌های قابل اطمینان براساس داده‌های باکیفیت ساخته می‌شوند.»

مطابق پیش‌نویش قوانین اتحادیه اروپا، ChatGPT به‌عنوان یک سیستم هوش مصنوعی همه‌کاره در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند برای اهداف مختلف از جمله کارهای مهمی مثل استخدام نیروها به کار آید. برتون می‌خواهد OpenAI، شرکت سازنده ChatGPT و سایر توسعه‌دهندگان سیستم‌های هوش مصنوعی با قانون‌گذاران همکاری کنند تا محصولاتشان تابع مقررات جدید باشد.

توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی نگران قوانین اتحادیه اروپا هستند

با این حال، رویترز به‌نقل از چند شرکت توسعه‌دهنده هوش مصنوعی می‌گوید این شرکت‌ها از قرارگرفتن نام فناوری خود در گروه هوش مصنوعی «پرریسک» نگرانند. این دسته‌بندی می‌تواند محصول آن‌ها را با سخت‌گیری‌های قانونی بیشتر و هزینه‌های بالاتر روبه‌رو کند.

نظرسنجی شرکت AppliedAI از فعالان صنعت هوش مصنوعی نشان می‌دهد که 51 درصد از شرکت‌کنندگان انتظار دارند قوانین جدید اتحادیه اروپا سرعت توسعه فعالیت‌های هوش مصنوعی را کاهش دهد.

برتون می‌گوید کمیسیون اروپا مشغول همکاری نزدیک با شورا و پارلمان اروپاست تا این مقررات را شفاف‌تر کند: «باید به مردم گفته شود که نه با یک آدم بلکه با یک چت‌بات طرف هستند. شفافیت همچنین در رابطه با ریسک سوگیری و ارائه اطلاعات نادرست اهمیت دارد.»

مدل‌های هوش مصنوعی زایا باید روی حجم زیادی متن و تصویر آموزش داده شوند، ولی این رویه از بُعد حقوق مالکیت معنوی در معرض انتقاد قرار دارد. برتون می‌گوید گفت‌وگوهای بعدی با قانون‌گذاران درباره این جنبه‌های هوش مصنوعی خواهد بود.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا