بین الملل

ماجرای تعطیلی سفارت عربستان در کابل چیست؟

برخی رسانه ها و منابع افغانستانی با اشاره به تعطیلی سفارت عربستان در کابل به دلایل آن پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بلال سروری، فعال رسانه‌ای افغان در توئیتر خود نوشت تمامی ۱۹ کارمند سفارت عربستان در کابل، ساختمان این سفارتخانه را بدون توضیح خاصی تخلیه کرده‌اند.

ماجرای تعطیلی سفارت عربستان در کابل چیست؟

عربستان سفارتش را در کابل بست. سفارتخانه می‌خواهد دارایی‌هایش و خودروهایش و چیزهای دیگر را بفروشد. یک مقام طالبان به من گفت اما ما دلیل این اقدام را نمی‌دانیم.

همزمان برخی رسانه‌های افغانستانی هم اعلام کردند که عربستان سعودی سفارتش در افغانستان را تخلیه کرده است.

به گزارش این رسانه‌ها، دیپلمات‌های سفارت عربستان سعودی در کابل پس از منع ادامه فعالیت کارمندان زن این سفارت از سوی طالبان، روز چهارشنبه به کشورشان برگشته‌اند.

ظاهراً سعودی‌ها در واکنش به ممنوعیت ورود کارمندان زن به وظایف‌شان این کار را انجام داده‌اند؛ اما گفته می‌شود که این کار براساس یک پلان منظم صورت گرفته است.

این رسانه‌ها این احتمال را نیز می‌دهد که سفارت عربستان سعودی در کابل ممکن است در پی افزایش تهدیدهای امنیتی تخلیه شده باشد.

کارمندان سفارت عربستان سعودی در یک پرواز توسط شرکت هوایی کام‌ایر به ریاض منتقل شده‌اند.

رسانه‌های افغانستانی اعلام کردند که ظاهراً عربستان سعودی در پی نادیده گرفتن تعاملات ریاض در سال ۲۰۲۱ از سوی طالبان، نسبت به این گروه، خشمگین شده است.

طالبان انتظار دارند که در جریان چند روز آینده و در پی مذاکراتی، فعالیت سفارت عربستان سعودی در کابل از سر گرفته شود.گفته می‌شود که طالبان ظاهراً آماده سپردن تضمیناتی به عربستان سعودی برای بازگشایی سفارتش شده‌اند.

رسانه‌های افغانستانی همچنین، دلیل بسته شدن این سفارت را عدم مراعات موازنه طالبان با دولت قطر عنوان کرده اند.

با این حال، دولت عربستان سعودی و طالبان در این مورد به‌گونه رسمی اظهار نظری نکرده‌اند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا