جامعه

یکی از وظایف اصلی دادستان‌ها صیانت از مصالح عالیه ایتام است

حجت‌الاسلام منتظری:

دادستان کل کشور گفت: صیانت از ایتام در برابر آسیب‌های اجتماعی و دام‌هایی که در جامعه برای شکار نوجوانان و جوانان گسترده شده، از وظایف خطیر و مهم دادستان‌هاست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور طی سخنانی با بیان اینکه طبق قانون یکی از وظایف اصلی دادستان‌ها حفظ و صیانت از مصالح عالیه ایتام در همه ابعاد است، گفت: دادستان‌ها وظیفه دارند سایه خدمات خود را بر سر ایتام نگه دارند و همه امور مادی و معنوی‌شان را عهده‌دار شوند.

وی افزود: سرپرستی ایتام منحصر به امور مالی و مادی نیست بلکه مواردی نظیر رشد معنوی و تربیت دینی، پایش مستمر وضعیت تحصیلی، سنجش قابلیت‌ها و همچنین شناسایی و پرورش و هدایت استعدادها را نیز در بر می‌گیرد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه صیانت از ایتام در برابر آسیب‌های اجتماعی و دام‌هایی که در جامعه برای شکار نوجوانان و جوانان گسترده شده، از وظایف خطیر و مهم دادستان‌هاست، گفت: لازم است در این خصوص با برنامه‌ریزی و اختصاص زمان مناسب، دادستان‌های سراسر کشور به وظایف و تکالیف قانونی خود توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه با موضوع سرپرستی پرونده‌هایی در دستگاه قضائی وجود دارد، عنوان کرد: پرونده‌های سرپرستی ایتام، پرونده‌های زمان‌بر و در عین حال مهم دستگاه قضائی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقده میان دادستانی کل و کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: تعامل و هم‌افزایی دستگاه قضا و کمیته امداد در زمینه حمایت اجتماعی و قضائی از نیازمندان می‌تواند آثار و برکات ارزشمندی در پی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه بزرگترین افتخار ما در دادسراها خدمت به ایتام است گفت: ضرورت انتخاب حامی برای ایتام نیازمند تحت پوشش سرپرستی، مهارت‌آموزی به ایتام، توجه به سلامت روان و عواطف ایتام، توجه به مشکلات حقوقی و خانوادگی ایتام، بازدید مستمر از مراکز نگهداری ایتام، مطالبه انجام تکالیف دستگاه‌ها درباره ایتام و تسهیل ارائه خدمات اجتماعی، قضائی و حمایتی برای این قشر، برخی از سرفصل‌های تفاهم‌نامه منعقد شده میان دادستانی کل و کمیته امداد امام خمینی (ره) با موضوع حمایت اجتماعی و قضائی از نیازمندان هستند.

بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ با فرمان امام راحل تأسیس شد و الحمدلله این یادگار امام عزیز ما، امروز به یکی از برکات انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) متکی به سامانه خدمات‌رسانی هوشمند و متصل به ۲۰ بانک اطلاعاتی و ۳۳ وب سرویس از سازمان‌های مختلف است، تصریح کرد: در یک سال گذشته ۳ و نیم میلیون کاربر فعال اعم از مددکاران، مددجویان و مراکز نیکوکاری و ۴۰ میلیون استعلام برخط و ۲۰ میلیون درخواست در سامانه کمیته امداد ثبت شده است.

بختیاری با بیان اینکه علی‌رغم وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور، کمک‌های خیرین و نیکوکاران به کمیته امداد سال به سال افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده از سوی این کمیته با بخش‌های مختلف قضائی گفت: تعداد خدمات حقوقی ارائه شده از سوی کمیته امداد در سال گذشته ۶۲ هزار و ۳۲۸ مورد بود درحالیکه این آمار در ۱۰ ماه نخست سال جاری به ۶۳ هزار و۲۱۴ مورد رسیده است.

در جریان این همایش، تفاهم‌نامه همکاری مشترک حمایت اجتماعی و قضائی از نیازمندان، میان دادستانی کل و کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا