دانش و فناوری

گزارش اولین دوره بوت‌کمپ کارآفرینی در صنعت سلامت: 170 دانشجو با کارآفرینی آشنا شدند

دانشگاه علوم پزشکی ایران هفته گذشته میزبان نشستی با محوریت اعلام برنامه همکاری شتاب‌دهنده هلثیو با این دانشگاه، در حوزه آموزش بود. همچنین گزارشی از اولین دوره بوت‌کمپ کارآفرینی در صنعت سلامت در این نشست ارائه شد.

«آرش برجی‌خانی»، مدیرعامل هلثیو، درباره اهداف برگزاری این بوت‌کمپ گفت: «هدف اصلی این بوت‌کمپ در سه محور اصلی خلاصه می‌شود: پرورش روحیه کارآفرینی در صنعت سلامت، آشنایی جامع با چالش‌ها و فرصت‌های این حوزه و تشکیل اولیه تیم‌های نوآور.»

او در ادامه با اشاره به موضوع صنعت سلامت به‌عنوان یکی از ترندهای جذاب جهانی در حوزه کارآفرینی توضیح داد:

«سلامت دیجیتالی یا هلث‌تک از موضوعات جذاب کارآفرینی بوده است که پس از کرونا به آن توجه ویژه شد. ما نیز در بوت‌کمپ گذشته که از 19آذر تا دهم دی‌ماه 1401 برگزار شد، تلاش کردیم ضمن آشنایی علاقه‌مندان با اصول اولیه کسب‌وکار، به آن‌ها در زمینه‌های جامع حوزه هلث‌تک یاری برسانیم. سلامت دیجیتالی، بایوتک، دارو و تجهیزات پزشکی رشته‌های مختلف این بوت‌کمپ‌ها را تشکیل می‌دهند و در دوره گذشته، 170 دانشجو به‌صورت آنلاین و حضوری از این دوره‌ها بهره‌مند شدند. ما همچنان معتقدیم اگرچه نمی‌توانیم ریسک کسب‌وکارهای نوپا را از بین ببریم، اما قاطعانه بر این باوریم که می‌توانیم آن‌ها را کاهش دهیم و ریسک عدم آشنایی در افراد علاقه‌مند به کارآفرینی را کمتر کنیم.»

برجی‌خانی با بیان اینکه اتفاقات اخیر و محدودسازی اینترنت به کسب‌وکارهای سلامت آسیب زیادی وارد کرد و آن‌ها را به‌سمت عدم قطعیت برد، گفت: «برای عدم قطعیت که کاری از دست ما ساخته نیست، اما برای کاهش ریسک کسب‌وکارهای نوپا، سعی در کمک‌کردن به این کارآفرینان داریم. همچنین در بحث مهارت‌های نرم، سعی کردیم مدل ذهنی کارآفرین را برای این افراد به وضعیت مطلوبی برسانیم.»

نشست خبری بوتکمپ کارآفرینی در صنعت سلامت

«عبدالوهاب برادران»، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این رویداد عنوان کرد: «ما وارد نسل چهارم دانشگاه‌ها شده‌ایم. دانشگاه‌های نسل اول تنها به آموزش و درمان فکر می‌کردند، دانشگاه‌های نسل دوم روندی پژوهشی داشتند، دانشگاه‌های نسل سوم مرتبط با صنعت بودند و دانشگاه‌های نسل چهارم در کنار صنعت با رسالت اجتماعی شکل گرفته‌اند و باید بتوانند باری از روی دوش جامعه بردارند و در زمینه اشتغال هم تأثیرگذار باشند. پژوهش باید منجر به تولید محصول شود و این مهم مستلزم آن است که دانشجویان ادبیات کسب‌وکار را یاد بگیرند. درواقع برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال فقط دانشگاهی‌بودن کافی نیست.»

وی اعتقاد دارد هدف بوت‌کمپ‌ها، توانمندسازی دانشجویان برای ورود به فضای کسب‌وکار است: «ما می‌خواهیم با استفاده از تجربه مجموعه‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان به شکوفایی آن‌ها کمک کنیم.»

کارآفرینی محبوب علوم پزشکی‌ها شد

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی هلثیو، این بوت‌کمپ با تمرکز بر چهار حوزه داروسازی، سلامت دیجیتال، تجهیزات پزشکی و بیوتکنولوژی با بهره‌گیری از بهترین منتورهای فعال در اکوسیستم، اقدام به برگزاری کلاس‌های خود به‌صورت حضوری و آنلاین کرد. کسانی که در این کلاس‌ها شرکت کردند، پس از اتمام دوره‌ها با فرصت‌ها و چالش‌های کارآفرینی صنعت سلامت و قوانین پیش روی خود آشنا شدند.

استقبال از این دوره بین‌رشته‌ای کسب‌وکار سلامت از سمت دانشجویان علوم پزشکی از استان‌های تهران، اصفهان، قزوین، فارس، البرز، همدان، کرمان و… صورت گرفته بود که 60 شرکت‌کننده از تهران بودند.

همچنین 46 درصد شرکت‌کنندگان را زنان و 54 درصد را مردان تشکیل دادند. بیشترین استقبال نیز از سمت دانشجویان پزشکی بود و پس از آن رشته‌های دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی و سایر رشته‌های پیراپزشکی به‌ترتیب از این بوت‌کمپ استقبال کردند.

گفته می‌شود فضای کارآفرینی به‌تدریج به فضای جذابی در بین رشته‌های مختلف دانشگاهی تبدیل می‌شود و دانشجویان در کنار ایده‌های تخصصی رشته خود، به آموختن دانش کسب‌وکار علاقه‌مند می‌شوند. در این بوت‌کمپ نیز سعی شده بود تا با آموزش‌ها به کاهش ریسک‌های کسب‌وکارهای نوپا کمک شود.

هلثیو

تمرکز بر تیم‌سازی در دوره‌های بعدی

برجی‌‌خانی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه سلامت دیجیتال یک علم بین‌رشته‌ای است و ارتباط با دانشگاه‌های علوم مهندسی و کامپیوتر به چه صورت شکل می‌گیرد؟ گفت: «در گام اول و در این بوت‌کمپ خیلی بر این مسئله تمرکز نکردیم و به‌دنبال تدوین استراتژی بودیم. اما برای بوت‌کمپ دوم، در نظر داریم تیم‌آپ را به‌صورت تخصصی پیش ببریم.»

بوت‌کمپ، یک روش آموزشی است که در این روش به‌صورت گروهی به فعالیت می‌پردازند. درکل، بوت‌کمپ‌ها، دوره‌های آموزشی فشرده و گروهی هستند که در حوزه‌های علمی و حرفه‌ای مختلف برگزار می‌شوند. هدف از برگزاری این دوره‌ها، ارتقای توانایی‌ها به‌صورت گروهی است. این برنامه برای جریان‌سازی، تربیت نیروی انسانی، تعریف مسئله و ایجاد تیم‌هایی برای حل آن مسائل در اکوسیستم استارتاپی کشور رواج پیدا کرده‌است.

فعالیت‌های هلثیو

مدیرعامل هلثیو در ادامه به روند فعالیت‌های این مجموعه در چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت:

«هلثیو شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه سلامت دیجیتالی است و تاکنون در زمینه‌های تأمین مالی، بحث خدمات زیرساخت، فضای اشتراکی منتورشیپ و آموزش استارتاپ‌ها متمرکز بوده. «هومکا» و «لیوم» نمونه‌ای از استارتاپ‌های این شتاب‌دهنده بوده‌اند. ما در کنار مهارت‌های کارآفرینی روی آموزش مهارت‌های نرم هم متمرکزیم؛ چون معتقدیم مدل ذهنی افراد در موفق‌بودن کسب‌وکارها نقش بسزایی دارد و هر قدر افراد از سنین پایین‌تر با مفاهیم کارآفرینی آشنا شوند، اقتصاد جامعه نیز بهتر خواهد شد.»

به گفته وی، از بین 24 یا 25 تیم استارتاپی که در آن سرمایه‌گذاری کرده و یا نقش حمایتی داشته‌اند، نرخ موفقیت هلثیو 37 درصد بوده که بسیاری از عوامل، ازجمله جو اقتصادی، اجتماعی و رگولاتوری در این زمینه مؤثر است: «ما با علم به تمام این مشکلات در تلاشیم کوتاه نیاییم و دست از حمایت کسب‌وکارها برنداریم.»

گزارش بوتکمپ کارآفرینی در صنعت سلامت

برجی‌خانی تأکید کرد هلثیو با توانمندسازی افراد، شبکه‌سازی و ارتباط‌گرفتن با شرکت‌های دانش‌بنیان، واردکردن آن‌ها به صنعت، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، در اختیار قراردادن فضای استقرار و منتورینگ، آماده پشتیبانی از صاحبان ایده است.

همچنین هلثیو از تمامی دانشگاه‌های دیگر علوم پزشکی کشور و سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به همکاری هستند، دعوت به مشارکت در پروژه‌ها و بوت‌کمپ‌های بعدی می‌کند؛ چرا که معتقد است کشوری موفق می‌شود که بخش خصوصی آن رشد کند.

او معتقد است علی‌رغم پتانسیل‌های زیاد حوزه سلامت، متأسفانه کارآفرینی در این حوزه از حوزه‌های دیگر استارتاپی بسیار کم‌رنگ‌تر است و این می‌تواند خود یک فرصت برای کسانی که مایل به ورود به این حوزه هستند، باشد.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا