دانش و فناوری

توسعه اسکنر تمام بدن با هوش مصنوعی/ ورود بنیانگذار اسپاتیفای به صنعت سلامت


بنیانگذار اسپاتیفای با راه اندازی یک استارت آپ در حوزه سلامت به ساخت اسکنر سلامت بدن مجهز به هوش مصنوعی کمک کرد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از ورج، دنیل اک بنیانگذار اسپاتیفای، در حال ورود به صنعت مراقبت های بهداشتی است. پستی در لینکدین از اک به اشتراک گذاشته شده و از استارت آپی به نام «نِکو هلث» نام می برد که در ارائه اسکن های بدن با استفاده از هوش مصنوعی (AI) تخصص دارد.

در این پست آمده است: «پس از چهار سال تحقیق و توسعه امروز نِکو هلث را به طور رسمی راه اندازی می کنیم. این شرکت توسط نیلسون و اک با چشم انداز ایجاد سیستم مراقبت بهداشتی تاسیس شد.»

اسکنر غیرتهاجمی تمام بدن این شرکت سوئدی می تواند رشد خال های مادرزادی، بثورات و لکه های سنی را تشخیص داده و اندازه گیری کند. همچنین از یک اسکنر جداگانه برای تشخیص هرگونه ناهنجاری در عملکرد قلب، فشار خون و نبض در سراسر بدن استفاده می کند. اسکنر بدن 360 درجه این شرکت مجهز به بیش از 70 حسگر است که بیش از 50 میلیون نقطه داده را روی پوست، قلب، عروق، تنفس و موارد دیگر جمع آوری می کند؛ سپس این داده‌ها توسط سیستم خودآموز مبتنی بر هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شوند که نتایج را برای پزشکان و بیماران بیان می‌کند.

نیلسون در پست لینکدین با اشاره به افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی در سوئد و اتحادیه اروپا نوشت: «مأموریت ما ایجاد سیستم مراقبت های بهداشتی فعال است، سیستمی که بر پیشگیری از بیماری ها متمرکز است. با این فناوری اسکن تمام بدن تنها چند دقیقه طول می کشد، در حال حاضر برای عموم در سوئد قابل انجام و هزینه آن حدود 190 دلار آمریکا است.»

شایعات در مورد این استارتاپ از ماه نوامبر منتشر شد و اک مدتهاست به مشارکت در مراقبت های بهداشتی اشاره کرده است. در سال 2013، گزارشی از فایننشال تایمز فاش کرد که اک ساعت‌های فراغت خود را صرف ایجاد سیستم مراقبت‌های بهداشتی می کند.

هنوز خیلی زود است که بگوییم شرکت نِکو هلث می تواند چه تأثیری بر صنعت مراقبت های بهداشتی داشته باشد. فناوری مشابهی در گذشته ظهور کرده است برای مثال فیسبوک و دانشگاه نیویورک با یکدیگر همکاری کردند تا اسکن‌های MRI را با استفاده از هوش مصنوعی سریع‌تر کنند از طرف دیگر محققان فناوری هوش مصنوعی را توسعه دادند که  با اسکن شبکیه چشم، خطر بیماری قلبی را پیش‌بینی می‌کند؛ اما شرکت نِکو هلث از این فناوری در مقیاس بزرگ‌تر و در دسترس‌تری استفاده می‌کند.

 

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا