بین الملل

طالبان اصرار دارد تا در نشست مسکو درباره افغانستان شرکت کند

طالبان می گویند که می خواهند هفته آینده در نشست چندجانبه در مسکو در مورد افغانستان شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، طالبان اعلام کرده که تصمیم دارد تا در نشست آتی در روسیه درباره افغانستان شرکت کند.

در همین ارتباط نیز، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه می‌بایستی در نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای منطقه در مورد مسئله افغانستان که قرار است هفته آینده در مسکو برگزار شود، شرکت کند.

مجاهد گفت: «امارت اسلامی (افغانستان) هنوز به این نشست در روسیه دعوت نشده است، اما لازم است تا در جلسات بین المللی که در مورد افغانستان بحث و گفتگو می‌شود، از اعضای طالبان نیز برای دفاع از مواضع آن و بحث در مورد مسائل حضور داشته باشند.»

روز شنبه، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان خبر داده بود که قرار است «هفته آینده» (به وقت محلی) نشستی درباره افغانستان با حضور دبیران شورای امنیت ملی کشورهای آسیای مرکزی، پاکستان، هند و چین در مسکو برگزار شود. ضمیر کابلوف همچنین گفته بود که انتظار می‌رود علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در میان دیگر مقامات عالی رتبه امنیتی منطقه در نشست مسکو شرکت کند.

آخرین دور رایزنی‌های چندجانبه دبیران شوراهای امنیت کشورها در مورد مسئله افغانستان در ماه می ۲۰۲۲ در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان با حضور نمایندگانی از کشورهای هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شده بود.

تا کنون در نشست‌های اخیر اعضای شورای امنیت ملی کشورهای منطقه در مسکو از نماینده دولت طالبان در افغانستان دعوت نشده است.

در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته پس از گفتگو با بلال بوتو زرداری همتای پاکستانی خود در مسکو در کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که کشورش و پاکستان برای مشارکت سازمان همکاری شانگهای در کمک به حل و فصل بحران در افغانستان گفتگو کرده اند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا