بین الملل

چین ابزارهای به مراتب پیچیده‌تری از بالون برای جاسوسی از آمریکا در اختیار دارد/ پکن و واشنگتن هر دو به روند کاهش تنش نیاز دارند

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: به دلیل حساسیتی که افکار عمومی آمریکا نسبت به موضوع بالون چینی پیدا کرده طبیعتا برای اینکه کاخ سفید بیش از این تحت فشار قرار نگیرد، اجازه می‌دهند سر و صداها پیرامون این موضوع بخوابد و از صدر اخبار فاصله بگیرد اما پس از آن معتقدم هر دو به این کاهش تنش نیاز دارند، هرچند تنش‌زدایی هیچ‌گاه در روابط دو کشور روی نخواهد داد.

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:


عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر انهدام بالون چینی از سوی ایالات متحده و و سرنگون کردن آن بر فراز اقیانوس اطلس و در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه چین ورود این بالون به آسمان آمریکا را تصادفی دانسته، این موضوع چه تبعاتی در فضای بین‌الملل و ایالات متحده خواهد داشت، گفت: دیداری میان شی جین پینگ و جو بایدن، رؤسای جمهوری چین و آمریکا در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی صورت گرفت و در آن دیدار دو طرف توافقاتی نسبی برای کاهش تنش داشتند و آمریکا هم اگر به این موضوع رضایت داد به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، نزدیکی به فضای انتخابات ریاستجمهوری آمریکا و شاید نوعی تشکر اعلام‌نشده از اینکه چین کمک‌هایی که انتظار می‌رفت به روسیه انجام نداد، بود.

وی ادامه داد: پس از این دیدار سفر آنتونی بلینکن به پکن برای پیگیری این توافقات تنظیم شد. در این برهه خبر حضور بالون جاسوسی چین در آسمان ایالات متحده غیرمنتظره بود. البته من نمی‌دانم چقدر زمان می‌برد که چنین بالونی از چین وارد آسمان آمریکا شود، در این حوزه تخصص ندارم و ممکن است این بالون هفته‌ها مسیر را برای این موضوع طی کرده باشد و بتوان نتیجه گرفت که پیش از توافق رؤسای جمهوری دو کشور و پیش از آرامش نسبی در روابط، سفر خود را آغاز کرده باشد چرا که منطقی نیست در این مقطع چین بخواهد چنین اقدامی را صورت دهد.

وی افزود: حتی ممکن است در نتیجه یک اشکال فنی وارد آسمان آمریکا شده یا به راحتی قابل رهگیری شده است. آنچه که در این مقطع از نظر سیاسی باید به آن توجه داشت این است که امکان دارد این بالون از نظر جاسوسی ابزار مهمی نباشد چرا که کشورهایی مانند چین و آمریکا ابزارهای جاسوسی به مراتب پیشرفته‌تری در اختیار دارند. با این حال افکار عمومی امروز در ایالات متحده بسیار به این موضوع حساس شده و رقیب حزب دموکرات روی این مسأله انگشت گذاشته است. جو بایدن نیز پس از چند روز از رؤیت این بالون دستور شلیک به آن را صادر کرده است هرچند خودش اعلام کرده دستور را خیلی زودتر صادر کرده اما مورد انتقاد قرار گرفته است. همین مساله نیز موضوع بالون چینی را مهم کرده در غیر اینصورت توجه به آن به عنوان یک ابزار جاسوسی اهمیت بالایی ندارد.  

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که این تحول جدید چه تاثیری بر روند کاهش تنش میان چین و ایالات متحده خواهد داشت و آیا این روند بصورت دائمی متوقف می‌شود، گفت: به دلیل حساسیتی که افکار عمومی نسبت به این موضوع پیدا کرده طبیعتا برای اینکه کاخ سفید پیش از این تحت فشار قرار نگیرد، اجازه می‌دهند سر و صداها پیرامون این موضوع بخوابد و از صدر اخبار فاصله بگیرد اما پس از آن معتقدم هر دو به این کاهش تنش نیاز دارند، هرچند تنش‌زدایی هیچ‌گاه در روابط دو کشور روی نخواهد داد اما گاهی نیاز دارند که این تنش را تا حدی پایین بیاورند.  


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا