شهرستان ها

دلارها در راه مازندران/ خارجی ها برای دریافت جواز به صف شدند

ساری- روند روبه رشد سرمایه گذاری خارجی در استان مازندران سبب شده تا شرکت‌ها و کشورهای مختلف برای دریافت جواز ورود به صف شوند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مازندران به رغم آنکه قبل از انقلاب حیات خلوت مستشاران خارجی و نظامی بیگانه بود اما هیچ بهره‌ای از ساحل گردی اجنبی‌ها در حوزه سرمایه گذاری نبرده است و فقر و درماندگی ثمره این حضور منحوس و نامیمون بوده است.

با فجر انقلاب دریچه‌های سرمایه گذاری توسط شرکت‌های داخلی و خارجی در مازندران گشوده شد و تاکنون سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در مناطق مختلف استان صورت گرفته است.

اگرچه میزان سرمایه گذاری طی دولت‌های مختلف در مازندران با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است اما در سایه روی کارآمدن دولت جهادی و انقلابی، به رغم تحریم‌های ناجوانمردانه شوق خارجی‌ها برای سرمایه گذاری در استان بیشتر شده است.

از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۴۰ فقره سرمایه گذاری خارجی در مازندران محقق شد که ۱۰ مورد آن طی یکسال و نیم اخیر و در دوران دولت سیزدهم بوده است.

۴۱ مجوز سرمایه گذاری در مازندران صادر شده است

سید اسماعیل هاشمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران با اشاره به در راستای اجرای قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی (FIPPA) تاکنون ۴۱ مجوز سرمایه گذاری خارجی ( FIPPA ) با سرمایه گذاری بر ۶۱۴ میلیون دلار صادر کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ۳۱ طرح با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰۲.۵ میلیون دلار در استان مشغول فعالیت است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۱ نوع تحریم طی سال‌های اخیر علیه کشور صورت گرفته است، افزود: به رغم این تحریم‌ها شاهد رشد سرمایه گذاری به ویژه در حوزه خارجی در استان هستیم و با وجود این تحریم‌ها در استان تاکنون ۹ فقره مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر شد که تا پایان سال به ۱۰ فقره خواهد رسید.

هاشمی با اظهار اینکه سرمایه گذاری ها در حوزه نیروگاه‌های برق، مجتمع‌های تفریحی، تولید کفش و غیره بوده است، گفت: سرمایه گذارانی از چین، هند، افغانستان و غیره در این حوزه ورود پیدا کرده است.

وی میزان جذب و ورودی سرمایه گذاری خارجی طی یکسال و نیم گذشته را ۳.۵ میلیون دلار بیان کرد.

حوزه شیلات از جمله حوزه‌های مورد علاقه سرمایه گذاران خارجی در مازندران به شمار می‌رود و تاکنون سرمایه گذارانی از کشور آلمان به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند. حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با اشاره به ورود و اقبال خارجی‌ها برای سرمایه گذاری در عرصه‌های مختلف گفت: یکی از شاخص‌های پیشرفت در هر کشور و استان میزان جذب سرمایه گذاری خارجی به شمار می‌رود.

یکی از شاخص‌های پیشرفت در هر کشور و استان میزان جذب سرمایه گذاری خارجی به شمار می‌رود

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حوزه شیلاتی و برق ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد، مانع زدایی برای جذب سرمایه گذار را لازم دانست و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته سرمایه گذاران برای طرح‌های تولید و پرورش ماهیان خاویاری نیز ورود پیدا کرده‌اند.

وی با عنوان اینکه سرمایه گذارانی از کشورهایی نظیر امارات، روسیه، کویت، عمان، ترکیه و غیره در حوزه‌های مختلف نظیر گردشگری ورود پیدا کرده‌اند، گفت: به رغم تحریم‌ها و با فعال شدن دیپلماسی اقتصادی دولت طی سال جاری شاهد رشد بی سابقه سرمایه گذاری خارجی در استان بودیم.

دلارها در راه مازندران/ خارجی ها برای دریافت جواز به صف شدند

معاون استاندار مازندران با اظهار اینکه برخی طرح‌ها از سوی سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی در دست بررسی است، گفت: با صدور مجوز برای این طرح‌ها شاهد شتاب گرفتن سرمایه گذاری‌های خارجی در استان خواهیم بود.

بهره مندی مازندران از مزیت‌ها و موهبت‌های طبیعی، نزدیکی به پایتخت و وجود زیرساخت‌هایی نظیر فرودگاه و بندر و دسترسی آسان به پایتخت و کشورهای حاشیه خزر و بازار اوراسیا میل به سرمایه گذاری را از سوی شرکت‌های خارجی در استان بیشتر کرده است.

برپایی همایش فرصت‌های اقتصادی مختلف در مازندران سبب شده تاکنون فرصت‌های سرمایه گذاری متعددی در استان شناسایی شود و تاکنون بیش از هزار مزیت برای انجام کارهای اقتصادی در استان لیست و فهرست شده است.

۵۱ میلیارد دلار سرمایه گذرای خارجی طی یکسال

استاندار مازندران با بیان اینکه تاکنون ۵۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی طی یکسال در استان محقق شده است، گفت: با انجام سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی رشد اقتصادی استان شتاب خواهد گرفت.

وی از شناسایی ۷۱۲ فرصت سرمایه گذاری در قالب پنج همایش اقتصادی در استان خبر داد و گفت: مازندران توانمندی تبدیل شدن به استان بزرگ حوزه اقتصادی و فعال شدن در کریدور شمال – جنوب را دارد.

وی با اظهار اینکه ۲۲ درصد مجوزهای خارجی صادرشده در استان طی فعالیت دولت سیزدهم است، گفت: باید موانع فراروی سرمایه گذاری خارجی در استان رفع شود.

کاهش صدور مجوزهای تأسیس و بهره برداری و ایجاد پنجره واحد از جمله گام‌ها برای رونق سرمایه گذاری در مازندران بوده است و این استان برای ورود و جذب سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کرده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا