اقتصاد

برقراری تجارت آزاد با اوراسیا در تابستان ۱۴۰۲

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد؛

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا از اواخر تابستان سال آینده گفت: تعرفه ۹۰ درصد از کالاهای ایرانی صفر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا پیمان پاک امروز در نشست خبری اظهار کرد: طی یک سال گذشته چند مورد را در خصوص تجارت آزاد و تعرفه ترجیحی اولویت گذاری کردیم که یکی از مهم‌ترین آنها فعال سازی تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود که تعرفه بالغ بر ۹۰ درصد کالاهای صادراتی ایران صفر خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: این توافقنامه از نظر فنی نهایی شد و از اواخر تابستان سال آینده اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: حجم تجارت بازار اوراسیا ۷۰۰ میلیارد دلار است و با توجه به اینکه چین و ترکیه به عنوان رقبای ایران تجارت ازاد با اوراسیا ندارند، فرصت بسیار مناسبی برای حوزه تجارت ایران خواهد بود.

پیمان پاک گفت: همچنین تعرفه ترجیحی با اندونزی نهایی شد و طی سفر وزیر صمت به این کشور امضا خواهد شد.

وی افزود: بخشی از محدودیت‌های تجارت ترجیحی با پاکستان که از قبل داشتیم اما متوقف شده بود را بررسی کردیم و در حال رفع هستیم.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: همچنین تجارت آزاد با ونزوئلا و غرب آفریقا از دیگر فعالیت‌های ما در حوزه کاهش نرخ عوارض کالاهای ایرانی است.

وی گفت: مهم‌ترین نکته در برقراری تجارت آزاد یا تعرفه ترجیحی مکمل بودن اقتصاد ما با آن کشورهاست. بر همین اساس با برخی از کشوها که از قبل این موافقتنامه ها را با آنها داشتیم یا لغو کردیم یا موافقتنامه را در دست اصلاح قرار دادیم.

پیمان پاک به توافقنامه‌های صادرات کالای ایرانی نیز اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه در حوزه آبزیان توافقنامه‌های خوبی داشتیم که رشد ۳۰۰ درصدی صادرات به روسیه داشته‌ایم.

وی گفت: حوزه برند یک حوزه بزرگ است که یک مقدار مورد غفلت واقع شده بود بنابراین با تشکیل یک کمیته‌ای در حوزه برند حلال نیز کارهای اولیه را انجام داده‌ایم. باید توجه شود که بالا هزار میلیارد دلار گردش مالی صنعت حلال است.

پیمان پاک همچنین اظهار کرد: ما در این دولت ممنوعیت صادراتی البته به جز در حوزه دام نداشتیم. ما از عوارض صادراتی برای تنظیم بازار استفاده می‌کنیم و به دنبال ممنوعیت صادرات نیستیم. البته تا زمانی که تفکر این باشد که مازاد تولید باید صادر شود همچنان مشکل در تنظیم بازار داخل و خارج خواهیم داشت و باید این تفکر را عوض کنیم.

معاون وزیر صمت به حوزه لجستیک اشاره کرد و گفت: در بخش حمل و نقل دریایی مشکل جدی داریم و در دریای خزر با کمبود ناوگان حمل و نقل مواجه هستیم. باید خطوط منظم را فعال کنیم.

وی افزود: البته ما فعالیت‌هایمان را منوط به همکاری با بنگاه‌های دولتی نکرده‌ایم بلکه با استفاده از تسهیلات بخش خصوصی را درگیر کرده و در دریای خزر با همکاری بانک‌ها و سازمان بنادر کشی اضافه کردیم.

وی اضافه کرد: همچنین صندوق ضمانت صادرات با بیش از ۱۰ کشور مقصد قرارداد تعهدآور امضا کرده و بر آن اساس با تاییدیه صندوق کشور مقصد از تاجر خارجی می‌گیرد بیمه نامه و ضمانت نامه برای کالای ایرانی و بالعکس صادر می‌کند. بنابراین ریسک صندوق کاهش و گستره فعالیت‌های صندوق افزایش یافته است.

ادامه دارد…

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا