سیاسی

تشریح مصوبات امروز کمیسیون تلفیق؛ مجوز به دولت برای انتشار اورایق مالی تا سقف ۱۸۷ همت

سخنگوی کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۲ مصوبات امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

زارع در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛،


به گزارش خبرنگار ایلنا، رحیم زارع در تشریح نشست کمیسیون تلفیق لایحه سال ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای هفته جاری مصوبات کمیسیون‌های تخصصی را رسیدگی کردیم که سهم روابط نفت و بودجه  مشخص شد بر این اساس سهم صندوق توسعه ملی ۴۰ درصد، وزارت نفت  ۱۴/۵ درصد، ۳ درصد مناطق نفتی و کم‌تر توسعه‌یافته و ۴۲.۵ درصد سهم نفت در بودجه عمومی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۲ ادامه داد: به همین دلیل همکاران عزیزم پیشنهادی دادند مواردی که مربوط به نفت، گاز و خالص صادرات نفت و همچنین مشتقات این حوزه و هدفمندی یارانه‌هاست طبق جدولی مشخص شده  و در آن همه چیز واضح و روشن باشد. بر این اساس برای اولین بار ین مساله سازمان‌دهی می‌شود و هرکسی بودجه را بخواند می‌تواند سهم وزارت نفت، مناطق نفت خیر کمتر توسعه‌یافته، هدفنمندی یارانه‌ها و یارانه‌های پنهان و عمومی را تحلیل کند و همه چیز مشخص است.

وی ادامه داد: مصوبه دیگر درباره گازهای مشعل یا فلر بود که اگر سازمان‌دهی کنیم و به حوزه پتروشیمی بیاید، در این حوزه می‌توانیم ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم و وزارت نفت را مکلف کردیم اگر این گازها را جمع‌آوری نکند به ازای هر یک متر مکعب ۵۰۰ تومان جریمه شود. مصوبه دیگر درباره هدررفت گاز در شبکه سراسری است که تا ۴ درصد قابل قبول و بعد از آن به ازای هر متر مکعب ۵۰ تومان جریمه می‌شود. 

زارع بیان کرد: مصوبه دیگر سقف تسهیلات مالی خارجی برای طرح‌های دولتی و غیردولتی در سال ۱۴۰۲ مشخص شد و قرار شد ۳۰ میلیارد یورو تعیین سقف شود همچنین به دولت اجازه داده شد تا سقف ۲ میلیارد یورو کمک‌های مالی سازمان بین‌المللی را دریافت کند. همچنین بنا شد شرکت‌های دولتی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کنند.  به دولت اجازه دادیم ۱۸۵ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی منتشر کند البته ۲ هزار میلیارد برای بخش کشاورزی اضافه شد که جمعا ۱۸۷ هزار میلیارد تومان اوراق از سوی دولت منتشر می‌شود. 

وی ادامه داد: به شهرداری ها اجازه دادیم تا سقف  ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی-اسلامی منتشر کنند و  با تضمین اصل و سودش توسط شهرداری پرداخت شود. مبلغ پنج همت مجوز انتشار اوراق مالی – اسلامی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا داده شد. ۵پنج همت از سقف ۱۸۷ همت اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام خوابگاه‌های متاهلی دانشگاهی و یا پروژه‌های تازه‌شروع شده برای خوابگاه‌های متاهلی اختصاص داده می‌شود. همچنین ۲ هزار میلیارد تومان از همان سهم  برای حوزه آب و راه روستایی عشایری در سال ۱۴۰۲ هزینه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۲  بیان کرد: همچنین برای قیر رایگان که در دولت ۱۹ هزار میلیارد در نظر گرفته شده بود قرار شد این رقم به ۲۵ هزار میلیارد برسد و به صورت تهاتر این کار انجام شود. همچنین به وزارت اقتصاد اجازه داده شد به منظور حمایت از سهامداران خرد تا ۱۰ همت از سهام دولت در شرکت‌ها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا