دانش و فناوری

باید نخبه واقعی را شناسایی کنیم

معاون علمی مطرح کرد؛

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: باید بتوانیم‌ نخبه واقعی را پیدا و از آنها حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر دهقانی فیروزآبادی امروز در مراسم آغاز بکار طرح شهید احمدی روشن که در دانشگاه تهران برگزار شد عنوان کرد: دانشگاهها دو دسته هستند. یکی دانشگاه هایی که آموزش علمی دارند و دیگری دانشگاه هایی که پژوهش های علمی یاد می دهند.

وی با بیان اینکه ۲۰ الی ۳۰ سال قبل دنیا با یک تغییر پارادایمی روبرو شد گفت: آن زمان ها، دانشگاهها اقدام به تربیت دانشجویان برای استخدام شدن می کردند اما اکنون دانشگاهها کارآفرین شده اند.

به گفته دهقانی فیروزآبادی از آن زمان حوزه فناوری پررنگ شد و دانشگاه های نسل سوم فعالیت خود را آغاز کردند.

وی ادامه داد: از این به بعد، دوره های کارشناسی تبدیل به دوره های شتابدهی، دوره های ارشد تبدیل به مراکز رشد، دوره های دکتری تبدیل به پارک علم و فناوری و … شدند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جی دی پی کره جنوبی، اقتصاد دانش بنیان است ولی ۱۸ پارک فناوری دارد، گفت: اما در حال حاضر ایران ۷۰ پارک علم و فناوری دارد.

وی با بیان اینکه با ایجاد ساختمان، محتوا درست نمی شود گفت: اگر بخواهیم این تغییرات را داشته باشیم باید تغییرات پارادایمی را از دانشگاهها آغاز کنیم.

به گفته دهقانی مسئله محور شدن یکی از این تغییرات است.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در هفتمین دوره طرح احمدی روشن گفت: کشور خیلی مسئله حل کُن دارد اما مسئله کشور هیجانات روحی، موضوع ارز، تولید، فرهنگ و … است.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: شما نمی توانید مسائل کشور را حل کنید بلکه آمده اید تا مسائل خود را حل کنید.

وی افزود: بزرگترین اتفاق طرح احمدی روشن این است که خودتان یاد بگیرید که چطور در کنار اساتید روی مسائل کوچک کار کنید. هر زمان که توانستید آن زمان اتفاق واقعی رخ می دهد.

دهقانی با تاکید بر اینکه لازم نیست همه ارشد و دکتری بخوانند گفت: این کشور فرصت ها و ظرفیت های زیادی دارد اما باید مشخص کنیم که نخبه واقعی کیست؟

وی با تاکید بر اینکه چطور می شود به خارج کشور نخبه های ایرانی را بدون اپلی پیدا می کنند گفت: من به عنوان نماینده بنیاد ملی نخبگان باید بتوانم نخبه واقعی را در کشور خودم شناسایی و با افتخار آنها را یاری کنم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: نخبگی کرامت است. از این رو باید بتوانیم با یک سیستم هوشمندی نخبگان را در کشور پیدا کنیم.

وی با اشاره به طرح احمدی روشن گفت: امیدوارم در پایان این دوره برگزیدگانی انتخاب شوند که موظف به خدمت رسانی به کشور باشند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا