فرهنگ

پای درس آقا| نگذاریم با غفلت از هدف انقلاب تجربه تلخ مشروطه تکرار شود


حضرت آقا می‌فرمایند: هنر بزرگ امام این بود که دچار این غفلت نشد، این اساس کار موفقیت امام بود که مستقیم به طرف هدف پیش رفت. متأسفانه این کار را زعمای روحانی و مشروطه نکردند و بر ایشان غفلت ایجاد شد، فلذا اختلاف شد.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، ورود امام خمینی (ره) به وطن پس از ۱۵ سال مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی، عظیم‌ترین واقعه طول تاریخ معاصر ایران است. انقلاب ایران تحولی عظیم برای بشر و جهان بشری است که در ادامه سخنان رهبری در این باره را می‌خوانید.

امام در راستای حرکت انقلابی دچار غفلت نشد

من به انقلاب خودمان که نگاه می‌کنم، می‌بینم هنر بزرگ امام این بود که دچار این غفلت نشد، اساس کار امام این است. امام اشتباه نکرد که حرفی را که گفته بود و هدفی را که اتخاذ کرده بود، در سایه‌ تنبیه و ظاهرسازی‌های شعارهای دیگران گم کند و فراموش کند. این، اساس کار موفقیت امام بود که مستقیم به طرف هدف پیش رفت، صریح و عریان آن را جلوی چشمش قرار داد و به طرف آن حرکت کرد. متأسفانه این کار را زعمای روحانی و مشروطه نکردند و بر ایشان غفلت ایجاد شد، فلذا اختلاف شد. اختلاف که به وجود آمد، آنها تسلط پیدا کردند. وقتی قدرت دست آنها آمد، دیگر کاری نمیشد کرد.

عراق غفلت کرد و به کشورش تسلط استعمار را راه داد

عین همین قضیه را من در قضایای عراق دیدم. در قضایای عراق هم اول علما به طور جدی وارد شدند، بعد تعبیر و توجیه شروع شد، حالا شاید اینها راست بگویند! شاید هدف بدی نداشته باشند! انگلیس‌ها در آن‌جا بین مردم عراق شعارهایی را پخش کردند: «جئنا محررین لا مستعمرین!»، ما نیامده‌ایم برای استعمار شما، ما آمده‌ایم شما را از دست عثمانی‌ها آزاد کنیم! همین حرفی که حالا آمریکایی‌ها در این برهه‌ اخیر به عراقی‌ها می‌گفتند: ما آمده‌ایم شما را از دست صدام آزاد کنیم، نیامده‌ایم برای این‌که بر شما تسلط پیدا کنیم! آن وقت آنها در آن‌جا از ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۸ ظاهراً یا ۵۷، سی‌وهشت سال عراق را آن‌چنان فشردند که وقتی انسان این سال‌های طولانی را نگاه می‌کند و می‌خواند، گریه‌اش می‌گیرد که اینها در عراق و البته غالباً هم به‌وسیله‌ خودِ همین عناصر عراقی چه کرده‌اند: از کشتار مردم، از نهب مردم، از غارت کشور، عقب نگه داشتن کشور و ذلت‌هایی که بر ملت عراق تحمیل کردند.

نگذاریم با غفلت از هدف انقلاب تجربه تلخ مشروطه تکرار شود

در این‌جا هم همین‌جور است، در این‌جا هم آمدند و شعارهای برّاقی را مطرح کردند و عده‌ای را غافل کردند، که ما اگر میخواهیم از تجربه‌ مشروطیت استفاده کنیم، نباید بگذاریم این اشتباه تکرار شود، یعنی بایستی آن هدفی را که انقلاب اسلامی ترسیم کرده، صریح و بدون هیچ‌گونه مجامله در نظر داشته باشیم. البته رعایت اقتضائات زمان غیر از این حرف‌هاست، غیر از این است که ما هدف را فراموش و گم کنیم و به شعارهای دیگران دل ببندیم.(۱۳۸۵/۰۲/۰۹)

هدف سلب نورانیت از جوانان ماست

انقلاب آمد و آن گوهر را به جوانان شناساند. جنگ تحمیلی هم میدانی برای بروز این گوهر تابناک در وجود جوانان شد و الحمدللَّه بعد از جنگ هم ادامه پیدا کرده است. من به شما می‌گویم بدانید که دشمن، همین نقطه را هدف قرار داده است! اگر نورانی کردن جوانان و متوجّه کردن آن‌ها به اهمیت مصرف کردن جوانی در راه ارزش‌های والا، نقطه‌ فتح‌الفتوح انقلاب است، فتح‌الفتوح استکبار و ضدّ حمله‌ استکبار هم این است که همین نقطه را از جوانان بگیرد، باز جوانان را سرگرم فساد، آلودگی، بدفهمی و بحث‌های پوچ و بیهوده‌ شبه فلسفی کند که هیچ حقیقتی پشت سرش نیست و فقط برای گفت‌وگو کردن و سر و کلّه زدن و ساعتی وقت گذراندن – بدون این‌که هیچ فایده‌ای در آن باشد – و غافل کردن آنها از حقیقت، از راه زندگی، ازآرمان‌های انقلاب و از انتظاری که این ملت و انقلاب از جوانان دارد، به کار میرود!

اگر العیاذباللَّه، استکبار بتواند – که نخواهد توانست – مطمئناً نمی‌گذارد دل‌های پاک و فکرهای مصمّم و اراده‌های نیرومندی که بحمداللَّه در کشور ما هم فراوان است، به دشمن فائق آیند. بعضی را دچار آلودگی اخلاقی، بعضی را دچار آلودگی ذهنی، بعضی را دچار دغدغه، دچار افسردگی و دچار نومیدی می‌کند. هر کسی را به یک نحوی مشغول می‌کند و سعی دارد این نسل جوان شادابی را که انقلاب به میدان آورد، از میدان پراکنده کند.

شما جوانان دانشجو و مؤمن، شما جوانان بسیج دانشجویی، به این نکته توجّه کنید. من در آن پیام هم گفتم – بارها گفته‌ام – بسیج دانشجویی یعنی آن حرکت مؤمنانه‌ انقلابی نسل جوان دانشجو. این معنای بسیج دانشجویی است. اگر نسل جوان دانشجو بخواهد یک حرکت مؤمنانه‌ انقلابی انجام دهد، معنایش بسیج شدن این قشر در راه خداست. البته امروز جنگ نداریم، لذا این بسیج، ماهیت و هویت نظامی پیدا نمیکند.(۱۳۷۷/۰۹/۲۵)

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا