سیاسی

خاندوزی:‌ ۷۵۷ هزار نفر بیش از سال قبل اشتغال ایجاد شده است/ یارانه نان حذف نخواهد شد


وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه ۷۵۷ هزار نفر بیش از سال قبل ایجاد اشتغال شده است گفت: در فصل پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته بیش از ۵۳۰ هزار افزایش خالص اشتغال داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود که صبح امروز سه‌شنبه 18 بهمن برگزار شد، با اشاره به اینکه ۹۸۰ قاعده اضافی و سلیقه‌ای دستگاه‌ها به تازگی از فرآیند صدور مجوزها حذف شد، بیان کرد: حدود ۲۳۰ هزار کار آفرین توانسته‌اند بدون حضور در دستگاه و ارگانی از درگاه ملی ثبت ملی مجوزها مجوز کسب و کار خود را دریافت کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: تعداد زیادی قاعده غیرضروری دیگر هم در فرآیند صدور مجوزها وجود دارند که به دلیل داشتن پشتوانه قانونی، لایحه‌ای را برای حذف آن‌ها تهیه کرده‌ایم.

خاندوزی در مورد آخرین وضعیت نرخ بیکاری نیز اظهار کرد: نرخ بیکاری مردان ۰/۶ درصد و نرخ بیکاری زنان ۱/۵ درصد نسبت به ۷ درصد کاهش پیدا کرده است. نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال از 23.6 درصد به 19.2 درصد و نرخ بیکاری جوانان 15 تا 35 سال از 16.1 درصد به 14.8 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: خالص اشتغال در این فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل 535 هزار نفر افزایش یافته و به 24 میلیون و 70 هزار نفر رسیده است. باوجود افزایش 0.1 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری به رقم بی سابقه 8.2 درصد کاهش یافته است که این میزان اشتغال 757 هزار نفر بیشتر از سال 1396 یعنی سال قبل از تحریم ها است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: در پاییز 1401 میزان اشتغال در بخش صنعت با 2 درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به 8 میلیون و 329 هزار نفر بالغ شده که 666 هزار نفر بیشتر از میزان اشتغال در بخش صنعت در سال 1396 است و تعداد افراد شاغل در بخش صنعت بالاترین رقم در طول چند دهه اخیر است.

خاندوزی بیان کرد: در بخش خدمات هم میزان اشتغال با 552 هزار نفر رشد نسبت به پاییز سال گذشته به 12 میلیون و 290 هزار نفر افزایش یافته که هیچگاه در اقتصاد ایران، بخش خدمات این تعداد فرصت شغلی نداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان‌اش در این نشست خبری خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در عمل به وعده خود، به عنوان اولین گام فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، کمک هزینه نانوایان در سراسر کشور را از شب گذشته به دو برابر افزایش داد. ان‌شاءالله طی ماه جاری به تدریج شناورسازی سهمیه آرد نانوایی‌ها نیز به اجرا در خواهد آمد، یعنی محدودیت سهمیه آرد هر نانوایی برداشته می‌شود و هر نانوایی هر میزان آردی که تبدیل به نان کرده و به مردم بفروشد؛ به علاوه درصدی بیشتر، می‌تواند برای دوره بعد آرد یارانه‌ای دریافت کند.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه یارانه نان حذف نخواهد شد و هیچگونه محدودیتی برای خرید مردم ایجاد نخواهد شد، گفت: میزان یارانه نان از 70 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به 105 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1402 افزایش یافته است.

این خبر در حال تکمیل است …


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا