جامعه

پزشکان ایرانی دردانشگاه سبطین عراق چه می‌کنند؟ + فیلم


رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با افتتاح مرکز سبطین در شهر کربلا گفت: یکی از معیار‌های موفقیت و شاخص‌های رشد همه دانشگاه‌های بزرگ دنیا این است که در کشور‌های دیگر شعبه داشته باشد؛ مانند دانشگاه آمریکایی بیروت، دانشگاه آمریکایی در دبی و جا‌های دیگر دنیا.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با افتتاح مرکز سبطین در شهر کربلا گفت: یکی از معیار‌های موفقیت و شاخص‌های رشد همه دانشگاه‌های بزرگ دنیا این است که در کشور‌های دیگر شعبه داشته باشد؛ مانند دانشگاه آمریکایی بیروت، دانشگاه آمریکایی در دبی و جا‌های دیگر دنیا.

وی افزود: ما هم برای اولین بار موفق شدیم که در شهر کربلا دانشگاه سبطین را به عنوان شعبه بین الملل داشته باشیم. با این تفاوت که تمام هزینه‌های این دانشگاه از جمله ساخت، نیروی انسانی، هزینه‌های نگهداری حقوق پرسنل و اساتید همه به عهده طرف عراقی است که همه هزینه از منبع عتبه حضرت امام حسین ع این کار انجام شده است.

قناعتی با بیان اینکه مدیریت و تامین نیروی انسانی تخصصی را برعهده ایران است ادامه داد: این باعث شده است که اساتید ما به صورت پروازی به آنجا بروند و تبادل تجربه انجام شود. کار کردن با دانشجو در کشور دیگر و داشتن زبان انگلیسی مهارت استاد را در ارتباط و ارتباط منطقه‌ای بالا میبرد. نکته دیگر این است که با حدود ۱۶۵ دانشجوی پزشکی، ۳۰ پرستاری، ۳۰توانبخشی را شروع کردیم که ان‌شاءالله گسترش پیدا میکند. قرار است ۱۰ رشته دکتری (پی اچ دی) آنجا تعریف شود؛ و برای چند رشته دیگر از جمله طب سنتی ایرانی در آنجا دانشکده تأسیس می‌شود.

قناعتی افزود:  بسیاری از عراقی‌ها طب ایرانی و سنتی را دوست دارند. این میتواند برای ما منبع ارزآوری هم باشد و با یک مدل خیلی دلنشین علمی دارو‌های سنتی ایرانی را ارائه کنیم. ما میتوانیم صادرات داروی سنتی به عراق داشته باشیم، پیش‌بینی ما چیزی بالای چند ده میلیون دلار در این زمینه است.

وی در مورد تبادل فرهنگی ایران و عراق گفت: حضور ما در آنجا به لحاظ فرهنگی خیلی مهم است و ایجاد الفت و مهربانی بین دو ملت را فراهم می‌کند. ما میتوانیم زمینه‌های فرهنگی مشترک را تقویت کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد اثرگذاری دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مدل‌های مدیریتی ما در بین مدل‌های مدیریتی سلامتی در بالاترین سطح دنیا قرار دارد و مدل خاص خودش است. دانشگاه علاوه بر اینکه مسئول آموزش و تحقیقات است مسئول ارائه خدمات سلامت شامل بهداشت و خدمات درمانی است؛ یعنی دانشگاه هم بیمارستان را نظارت می‌کند هم مراکز جامع سلامت شامل واکسیناسیون، آموزش برای مادران باردار، نظارت بر پیشگیری بیماری‌های مهم مثل بیماری‌های تنفسی، پیشگیری از بیماری‌های سکته مغزی، کنترل فشار خون، دیابت و همچنین اعتیاد به سیگار، الکل، روابط غیر صحیح جنسی، سبک زندگی درست همه بر عهده دانشگاه است. در حالیکه در بعضی دیگر از کشور‌های دنیا این موارد بر عهده دانشگاه نیست و فقط آموزش بر عهده دانشگاه است.

وی ادامه داد: مدل خاص ما قابل تسری است و همین الان در شهر کربلا آمادگی داریم مدل‌سازی کنیم. می‌توانیم پزشک خانواده، ارجاع و بهداشت مرکز جامع سلامت را در آنجا شبیه سازی کنیم. انشالله اگر پایلوت آن درست در بیاید در مناطق دیگر کربلا گسترش می‌دهیم و نهایتاً در عراق از مدل‌های ما استفاده کند.

 

 

وی با بیان اینکه حضور دانشگاه علوم پزشکی تهران موجب ارتقاء آموزش عالی در تهران خواهد شد افزود: به این دلیل که دانشگاهی که به ما داده اند بسیار مدرن است. تمامی کلاس‌ها هوشمند است. حتی تشریح با عینک‌های وی آر انجام می‌شود؛ که دانشجو به صورت واقعی می‌تواند ببیند و درک بهتری از آناتومی مغز و بدن داشته باشد. در رابطه با آزمایشگاه ها؛ آزمایشگاه‌های مجهزی است و یک ابتکاری اینجا صورت گرفته این است که بیمارستان مجازی درست کرده‌اند. دانشجو میتواند بدون اینکه برود بیمارستان و مزاحم بیماران باشد راحت در آن جا عبور کند و ببیند بیمارستان چه درمانگاه‌هایی دارد، آزمایشگاه، اتاق عمل و…. در آی سیو که وارد بشود یا در اورژانس مدل‌های واقعی وجود دارد وبا سیمیلاتور‌های موجود مثلاً قلب مریضی متوقف شده است و می‌توانند اقدامات را انجام دهد. ماساژ دهد، دارو بدهد و …. دستگاه هوشمند است و متصل به نرم افزار‌های بسیار پیشرفته است و آن مولاژ میتواند نشان بدهد که اقدامات ناموفق است یا نه و دلایل ناموفق بودن چیست. مثلاً داروی اشتباه داده ماساژ اشتباه داده شوک را به موقع انجام نداده است.

قناعتی افزود: کتابخانه عظیم و به روزی دارد که حدود حداقل بیست غرفه کامپیوتری دارد. مقالات و کتاب‌ها و همچنین کتاب‌های هارد کپی هم آنجا وجود دارد که دانشجویان میتوانند از آخرین چاپ کتاب‌های دنیا استفاده کنند.این دانشگاه حرکت خوبی است و قدم‌های بعدی این است که در کشور‌های دیگر هم وارد شویم و دانشکده طب در سایر کشور‌ها هم دایر کنیم.

وی تصریح کرد: این کار برای دانشگاه و کشور افتخار است که بتواند به کشور‌های دیگر نشان دهد که طب ما آنقدر پیشرفته است که میتواند به کشور‌های دیگر هم آن را تسری دهد. این انتقال تکنولوژی و فروش دانش است و یک تجارت بسیار خوبی است و جز تجارت‌های نرم افزاری است که دانش از این جا صادر شود.

قناعتی در مورد اعزام دانشجویان از ایران گفت: قرار شده است در آینده ظرفیت بگیریم و از ایران هم دانشجویان را ببریم.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا