سیاسی

ما در حال فاصله گرفتن از اهداف مربوط به هدفمندی یارانه‌ها هستیم

حسینی در جلسه علنی:

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه در حال فاصله گرفتن از اهداف هدفمندی هستیم، گفت: اگر روال سال‌های گذشته در تبصره ۱۴ ادامه پیدا کند، ساختار کسری‌های پنهان بودجه افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدشمس الدین حسینی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۸ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها با محوریت تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، گفت: از هیأت رئیسه مجلس برای اینکه به دلایل مختلفی موضوع بودجه در دستورکار قرار گرفت تا لایحه بودجه ۱۴۰۲ با دقت بیشتری بررسی شود تشکر می‌کنم. امروز تبصره ۱۴ قانون بودجه که به موضوع هدفمندی اختصاص دارد را بررسی می‌کنیم.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تبصره ۱۴ بودجه اجتماعی به موازات ردیف‌های اجتماعی در قانون بودجه نیست، بلکه با هدف مدیریت نظام انرژی و نظام حمایت هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفت. در سال‌های اخیر از این هدف فاصله گرفته ایم و شیوه برخوردی که با بازار و حامل انرژی انجام می‌دهیم، در جهت بهبود ساختار نیست.

وی تاکید کرد: اگر روال سال‌های گذشته در تبصره ۱۴ ادامه پیدا کند، ساختار اقتصاد کشور بدتر و کسری‌های پنهان بودجه افزایش خواهد یافت و اگر روند ادامه پیدا کند، تا ۲ سال آینده باید از بودجه عمومی به صندوق هدفمندی یارانه‌ها کمک کنیم.

حسینی بیان کرد: ما در حال فاصله گرفتن از اهداف مربوط به هدفمندی هستیم، اینکه مثلاً در سال گذشته برای تبصره ۱۴، ۶۳۰ همت پیش بینی شده بود و در سال آینده ۶۶۰ همت پیش بینی شده مسئله ما نیست. مساله این است که آیا ناکارآمدی در حوزه انرژی وجود دارد و یا این‌که مصارف بالا رفته یا خیر. وضعیت به گونه‌ای بوده که هر سال تراز مصرف بدتر از سال قبل بوده و احتمالاً در سال آینده هم بدتر می‌شود. با ادامه این وضعیت باید از بودجه عمومی به بودجه هدفمندی دهیم و کسری‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. مصرف داخلی زیاد شده و صادرات هم کم می‌شود. باید فکری به حال این وضعیت کنیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا