بین الملل

در دوران ترامپ هم نتوانستیم بالون‌های جاسوسی چین را شناسایی کنیم

فرمانده ارشد آمریکایی:

فرمانده واحد دفاع هوافضای آمریکای شمالی تایید کرد که بالون‌های چین در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دست کم سه بار بر فراز آمریکا به پرواز درآمده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ژنرال گلن ون‌هِرک، فرمانده واحد دفاع هوافضای آمریکای شمالی می‌گوید که بالون‌های جاسوسی چین پیش‌تر در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، دست کم سه بار بر فراز آمریکا به پرواز درآمده بودند.

ون‌هرک بدون اشاره به جزئیات محل دقیق پرواز بالون‌های قبلی چین، گفت: ما این تهدیدها را شناسایی نکردیم و این یک «خلاء هوشیاری» است که باید آن را چاره کنیم.

به گفته این فرمانده آمریکایی، سرویس اطلاعات این کشور پس از آنکه این اشیاء پرنده با آنچه وی «ابزار مضاعف جمع‌آوری (اطلاعات)» خوانده، رویت شدند، آنها را شناسایی کرده است. وی هیچ جزئیات بیشتری درباره ماهیت ابزار مضاعف اعم از جاسوسی سایبری، شنود تلفن یا منابع انسانی، ارائه نکرد.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، پرواز بالون‌های جاسوسی چین بر فراز آمریکا را رد کرد و در عوض، پس از انتشار اخبار اخیر درباره رویت بالون بر فراز آمریکا، بلافاصله به دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا تاخت.

وی درباره این موضوع گفت: داستان بالون چینی، شرم‌آور است؛ همانطور که نمایش وحشتناک افغانستان و تمام اتفاقات پیرامون دولت به شدت نالایق بایدن، شرم‌آور بود و هست. آنها (دمکرات‌ها) فقط در تقلب در انتخابات و دروغ‌پراکنی کارشان را خوب بلدند و حالا هم برای آنکه احمق‌های کُند دور و بر بایدن را از مخمصه نجات دهند، موضوع پرواز بالون چینی در دولت ترامپ را پیش کشیده‌اند.

اظهارات فرمانده دفاع هوافضای آمریکای شمالی پس از آن مطرح شد که گارد ساحلی آمریکا از ایجاد یک منطقه امنیتی موقت در آب‌های سِرف‌ساید بیچ واقع در کارولینای جنوبی خبر داد؛ جایی که بالون چینی سرنگون شد و غواصان نیروی دریایی آمریکا در تلاشند تا بقایای این بالون را از آب بیرون آورند.

ون‌هرک با اشاره به اینکه بقایای بالون مذکور دست کم تا شعاع ۱۱ کیلومتری پرتاب شده، گفت: بقایای (بالون) عمدتاً در عمق ۱۴ متری آب فرو می‌رود. این موضوع فرآیند تجسس و بازیابی را آسان خواهد کرد زیرا ما پیش از این برای جستجو در عمق بیشتر برنامه‌ریزی کرده بودیم.

هفته گذشته یک بالون چینی در ارتفاع بالا بر فراز آمریکا رویت شد و مقامات این کشور مدعی شدند که در حال جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات بوده و در ادامه نیز یک جنگنده اف ۲۲ نیروی هوایی آمریکا آن را سرنگون کرد.

چین مدعی است که این شی‌ء یک بالون تحقیقاتی غیرنظامی بوده؛ با این حال، این حادثه به تنش دیپلماتیک بین دو کشور منجر شد که از جمله آن می‌توان به لغو سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به پکن اشاره کرد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا