بین الملل

اروپا به انرژی روسیه معتاد شده و روحش را به مسکو فروخته است

نخست وزیر لهستان:

نخست وزیر لهستان مدعی شد که اروپا، به اندازه‌ای به وابستگی خود به انرژی روسیه بال و پر داد که به آن «معتاد» شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ماتئوس موراویتسکی، نخست وزیر لهستان بر این باور است که اتحادیه اروپا به منابع طبیعی روسیه «معتاد» شده و مسکو نهایت تلاش خود را می‌کند تا این اعتیاد را «فعال» کند.

موراویتسکی که در کنفرانسی در ورشو درباره تلاش‌ها و اقدامات حمایتی از اوکراین، صحبت می‌کرد، گفت: فروشنده مواد مخدر همیشه دُز (جنس) اول را رایگان یا خیلی ارزان عرضه می‌کند و در نتیجه وقتی معتاد برای خریدن مواد بیشتر می‌آید، با هر قیمتی که فروشنده بگوید، موافقت می‌کند.

وی مدعی شد: به این ترتیب، مشخص شد که قراردادهای گازی با روسیه توافقی است که بر اساس آن «اروپا روحش را فروخته است.» روسیه به راحتی اروپا را اغوا کرد و این به خاطر «توانایی‌های شیطانی» مسکو نیست بلکه دلیلش ضعف خودِ اروپا است.

موراویتسکی همچنین گفت که جنگ اوکراین بسیاری از کشورها را «از چُرت ژئوپلیتیکی‌شان بیدار کرده است.» به گفته وی، همزمان با تشدید تنش، غرب در یک دوراهی ایستاده است: «پیروزی روسیه و شکست غرب یا رنسانس تمدن غربی.»

وی تاکید کرد: امروز تنها حرف زدن از بازسازی اروپا، کفایت نمی‌کند بلکه باید به این بیندیشیم که اروپا را طوری بازسازی کنیم که امنیت و صلح تا سال‌های سال، به پایه‌های همیشگی توسعه آن بدل شود.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، اتحادیه اروپا متعهد شده تا سال ۲۰۳۰ به طور کامل خود را از وابستگی به انرژی روسیه برهاند. این بلوک در نظر دارد تا استفاده از انرژی سبز را دوچندان و نفت و گاز مورد نیاز خود را از منابع غیر روسی تامین کند. از جمله این اقدامات می‌توان به روی آوردن دوباره اتحادیه اروپا به واردات گاز طبیعی آمریکا اشاره کرد.

با این حال، برونو لو مِر، وزیر دارایی فرانسه در اکتبر ۲۰۲۲ آمریکا را به سرمایه‌گذاری روی مصائب اقتصادی اتحادیه اروپا متهم کرد و گفت که واشنگتن گاز مایع خود را به اروپا «چهار برابر گران‌تر از مبلغی می‌فروشد که آن را در اختیار صنایع داخلی خود قرار می‌دهد.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به تلاش اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه گفت که این بلوک یک «اعتیاد» را با «اعتیادی» دیگر جایگزین و در عین حال، خزانه واشنگتن را با میلیاردها دلار پر می‌کند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا