فرهنگ

سلمان رشدی به تور تبلیغی کتاب جدیدش نمی‌رود

در نخستین اظهارنظر پس از رویداد نیویورک؛

سلمان رشدی پس از مجروح شدن با چاقو برای اولین‌بار در یک رویداد ادبی در نیویورک دیده شده، گفت خیلی خوش‌اقبال بوده که از این حمله جان سالم به در برده و به تور تبلیغی کتاب جدیدش نمی‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، سلمان رشدی در اولین مصاحبه‌اش که دیروز دوشنبه ۱۷ بهمن در نیویورکر منتشر شد، پس از چندین ضربه چاقو به مدت ۶ هفته در بیمارستان بستری بود و پس از آن بینایی یک چشم و حرکت یک دستش را از دست داد. وی که برای کتاب «آیات شیطانی» مورد خشم مسلمانان جهان است، به سردبیر مجله نیویورکر دیوید رمنیک گفت تلاش زیادی کرده نقش یک قربانی را نپذیرد.

پیش از حمله‌ای که به وی شد او نوشتن کتاب جدیدش به نام «شهر پیروزی» را به پایان برده بود و حالا ۶ ماه پس از این رویداد می‌گوید فقط هادی مطر ۲۴ ساله را مسئول این رویداد می‌داند. در حالی که تلاش می‌شد گفته شود مطر مجری فتوای امام خمینی بوده، رشدی تاکید کرده به نظرش مطر مسئول این حرکت بوده و حتی مسئولان امنیتی مراسم سخنرانی در نیویورک را مقصر نمی‌داند.

وی در حالی که تاکید کرد بخش اصلی جراحت‌هایش التیام یافته‌اند یادآوری کرد قصد ندارد برای تبلیغ کتاب جدیدش به تور معرفی کتاب برود. «شهر پیروزی» شانزدهمین رمان رشدی است که از سال ۲۰۰۰ در نیویورک زندگی می‌کند.

در برنامه سخنرانی ۱۲ آگوست ۲۰۲۲ مظنونی که لباس مشکی پوشیده بود به صحنه رفت و با چندین ضربه چاقو موجب سوراخ شدن چشم، آسیب به کبد و قطع اعصاب وی شد. رشدی ۷۵ ساله گفته گرچه حالا می‌تواند راه برود اما هنوز باید تحت نظر مداوم باشد. وی با عینکی که لنز سمت راستش تیره است، دیده شد. او گفته نوشتن برایش دشوار شده و به نظرش آنچه می‌نویسد بی‌محتوا و بی‌ارزش و روز بعد همه چیزهایی را که نوشته حذف می‌کند.

هادی مطر که متهم به حمله به رشدی است در انتظار محاکمه به اتهام تلاش برای قتل درجه دو است. اما او اعلام بی‌گناهی کرده است. کتاب «آیات شیطانی» رشدی که سال ۱۹۸۸ منتشر شد به دلیل بی‌حرمتی به پیامبر اسلام، مسلمانان را برآشفت و با نفرت مسلمانان جهان روبه روشد.

رشدی به نیویورکر گفت اینکه در این سال‌های سعی کرد نشان دهد دارد خوب زندگی می‌کند و آن را به رخ می‌کشید، اشتباه بود زیرا به نظر می‌رسد مردم از این رفتار وی متنفر بودند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا