سیاسی

امام برای اولین بار در تاریخ، «جمهوریت» و «اسلامیت» را جمع کرد

یادگار امام یادآور شد : امام برای اولین بار در تاریخ، «جمهوریت» و «اسلامیت» را جمع کرد. پاسداری از این نهال در ابتدا وظیفه همه دلبستگان این سرزمین است. استقلال، آزادی، جمهوریت، اسلامیت و معنویت «با هم‌دیگر» باقی می‌مانند.

سید حسن خمینی:


به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدیدمیثاق فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح با آرمان‌های امام  با تأکید بر اینکه مردم بیش از اینکه از سخن امام پند بگیرند از عمل او درس گرفتند، گفت: امام برای اولین بار در تاریخ، «جمهوریت» و «اسلامیت» را جمع کرد. قبل از او همه حرف از «حکومت اسلامی» می زدند. ولی امام پیوند دین را با معنویت آحاد مردم گره زد. جمهوری اسلامی ودیعه خدایی بود و در سال ۵۷ بعد از انقلاب شکوهمند مردم، تحقق پیدا کرد.  پاسداری از این نهال در ابتدا وظیفه همه است.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با آرمان های امام خمینی(س)، گفت: برای کسانی که با شخصیت امام آشنایی دارند، یا توفیق داشته اند که از نزدیک آن بزرگوار را ببینند و یا با متون مختلف نوشتاری و گفتاری ایشان سر و کار دارند، واقعا گزافه نیست اگر بگوییم شخصیتی بسیار بزرگ و دست نیافتنی هم در حوزه علم و هم در حوزه عمل بودند.

یادگار امام افزود: رهبری معظم انقلاب تعبیری دارند و من کرارا از ایشان شنیده ام و می فرمایند که مثلا اگر ما ۱۰۰ سال دیگر به دنیا می آمدیم و می خواندیم که چنین شخصیتی ۱۰۰ سال پیش بوده، خیلی غبطه می خوردیم که چرا در دوره او نبوده ایم. در هر حوزه ای که امام پانهادند با استعدادی بسیار ویژه و عزمی ستودنی یک قله ای را فتح کردند.

وی ادامه داد: باز هم تعبیری رهبر معظم انقلاب دارند و می فرمایند فلز وجود انسان ها با هم فرق می کند. مثلا فلز وجود بعضی ها آهن است؛ البته می شود از آهن یک شیء بسیار ارزشمند درست کرد و هم می توان از آن حلبی ساخت. ولی یک فلزهای وجودی در تاریخ و جغرافیا کم و نادر هستند. اما نمی خواهم وارد حوزه های مختلف فقه، اصول، فلسفه و عرفان شوم؛ کتاب های ایشان در عرفان نظری و عرفان عملی مثل سرّالصلاة و آداب الصلاة. خدا رحمت کند شهید بزرگوار مرحوم آیت الله مطهری که قبل از انقلاب تعبیر لطیفی دارند و می فرمایند «آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست» صبح های پنجشنبه در مدرسه فیضیه درس اخلاقی داشت و یک هفته در شعاع اخلاق او بودیم.

سید حسن خمینی یادآور شد: امام جمله ای دارند که سر در مدرسه دارالشفاء نقش بسته و می فرمایند رفتار استاد درس می دهد؛ نه گفتار استاد. خود ایشان همین گونه بود و با مردم سخن گفت ولی بیش از اینکه از سخن او پند بگیرند از عمل او درس گرفتند. هیچ نمی توانید بگویید سخنور توانایی بود؛ برای اینکه بعدها نگویند با سرّ کلامش مردم را جادو کرد. مردم را جذب کرد، ولی با رفتار، آرمان و دل. دو برابر آنچه که به استقبالش آمدند به بدرقه اش رفتند. چه بسیار از کسانی که فرزند و برادر دادند تا پیرمرد خم به ابرو نیاورد.

وی افزود: شاید ذکر چیزی که دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد در جمع نیروهای مسلح، زیره به کرمان بردن باشد. ما به اندازه سن خودمان لمس کردیم ولی کسانی که سنی از آنها گذشته به درجه سرداری هستند، عشق و همیتی که دوران دفاع مقدس شکل گرفت را می دانند؛ امروز باید سعی کنیم همان را ادامه بدهیم. اما امام یک موجودی را برای ایران و مردم ما به یادگار گذاشتند و آن «جمهوری اسلامی» است؛ همان چیزی که فرمود نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش. امام آمدند و خلقی را بر دوش خود حمل کردند؛ نهالی را غرس کردند و دو سه ماه بعد از پیروزی مردم رأی دادند و نظامی با عنوان «جمهوری اسلامی» پدید آمد که صد پله عمیق تر از چیزی که در ظاهرش می بینیم، در باطنش وجود دارد.

یادگار امام با اشاره به اینکه امام برای اولین بار در تاریخ، «جمهوریت» و «اسلامیت» را جمع کرد، اظهار داشت: قبل از او همه حرف از «حکومت اسلامی» می زدند. ولی امام پیوند دین را با معنویت آحاد مردم گره زد. جمهوری اسلامی ودیعه خدایی بود و در سال ۵۷ بعد از انقلاب شکوهمند مردم، تحقق پیدا کرد.  پاسداری از این نهال در ابتدا وظیفه همه است؛ تک تک افرادی که هستند، دل به این سرزمین داده اند و آرزوی سعادت و پیروزی دارند، می دانند سعادت مردم از گره خوردن استقلال، آزادی، جمهوریت و دینداری است و هیچ کدام از اینها بدون دیگری باقی نمی ماند. باید قاطعانه پیرامون این مسأله ایستاد و از او دفاع کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مولی الموحدین(ع) در عهدنامه مالک تعبیری در رابطه با نیروهای نظامی دارند که حتما دوستان خوانده اند و اگر نخوانده اند توصیه می کنم لااقل این بخش را بخوانند. جدای از اینکه توصیه اکید دارند در بحث معیشت و رفاه و حتی بحث اینکه چگونه با خانواده شهدا برخورد کنیم، شخصیت سرداران نظام اسلامی را در ۱۰ بند معرفی می کنند.

سید حسن خمینی تصریح کرد: اولین ویژگی این است که خیرخواه ترین مردم برای دین خدا، دین رسول(ص) و امام باشد. دومین ویژگی که مولی الموحدین(ع) اشاره می فرمایند «دل پاک» است. سومین ویژگی را می فرمایند کسی که از همه بردبارتر است؛ در مقام فرماندهی، «بردباری» بسیار مهم است. ویژگی بعدی را می فرمایند کسی که دیر به دیر غضب به سراغش می آید و زود هم غضبش فروکش می کند. بعد هم می فرمایند دانشش از همه بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از صفاتی که امیرالمؤمنین(ع) برای سرداران نظام اسلامی بیان می کنند «یرحم الضعفا» است، افزود: جا دارد نقش بسیار ارزشمند نیروهای مسلح در حوادثی مثل زلزله و سیل را انسان یادآوری کند. اینجا دستگیری از ضعفیان بسیار مهم است. اسیر عناوین و القاب یا خدای ناکرده زر و زور نشوید. آنچه خلاف میل واقع می شود را جوش نیاورید. آخرین مورد هم امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند ضعف او را زمینگیر نکند.

یادگار امام در پایان تأکید کرد: تردید نباید داشت چیزی که امیرالمؤمنین(ع) می فرماید، فقط عهدنامه مالک نیست و عهدنامه همه حاکمان است و باید این ویژگی ها را سرلوحه زندگی خودمان قرار بدهیم.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا