فرهنگ

جایزه کتاب سال در معرفی آثار اسلامی‌ایرانی به جهان موثر است

ویلیام بیمن مطرح کرد؛

استاد دانشگاه مینه‌سوتاگفت: هرساله صدهاکتاب در زمینه مطالعات اسلامی‌وایرانی منتشر میشود اما جز چنداستثنا، دیگر منابع به مخاطبان معرفی نشده‌اند. جایزه جهانی کتاب سال در پوشش این خلا موثر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ویلیام اورمان بیمن (William O. Beeman) استاد دانشگاه مینه سوتا است که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم‌شناسی آمریکا را برعهده داشته است. بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم‌شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم‌شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به دلیل نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی درباره پویش‌های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و… بسیار مشهور است. همچنین او مدخل «انقلاب اسلامی ایران» در دانشنامه دانشگاه آکسفورد را تألیف کرده است.

او درباره جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال و بازخورد رسانه‌ای آن در ایالات متحده آمریکا به ستاد خبری چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی‌امین دوره جایزه جهانی کتاب سال گفت: این جایزه در ایالات متحده آمریکا خارج از حوزه ایران‌شناسی چندان شناخته شده نیست. هرچند من با آن آشنا هستم و درواقع تعدادی از برندگان این جایزه را می‌شناسم. مطمئناً می‌توان آن را برای مخاطبان بسیار گسترده‌تری منتشر کرد تا همگان در سطح جهان با این جایزه آشنا شوند و این وظیفه دست‌اندرکاران برپایی این جایزه است.

وی همچنین درباره تأثیر این جایزه بر ارتقای سطح پژوهش‌های ایرانشناسی و اسلام‎شناسی در سطح جهان اشاره کرد: جوایز علمی همیشه توسط محققان و نویسندگان مورد تمجید قرار می‌گیرند. آنها از تلاش‌هایی استقبال می‌کنند که اغلب در جامعه ادبی، پژوهشی و فرهنگی گسترده‌تر مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. هر ساله صدها کتاب در زمینه مطالعات اسلامی و ایرانی منتشر می‌شوند اما این منابع هنوز – به جز چند استثنا – به مخاطبان گسترده یا عامه مخاطبان معرفی نشده‌اند. لذا این جایزه می‌تواند در زمینه معرفی آثاری که کمتر در رسانه‌ها مطرح می‌شوند یا کمتر مورد توجه عموم مخاطبان قرار می‌گیرند، مؤثر باشد.

این مردم‌شناس و هنرمند مطرح در پایان سخنان خود به گستردگی پژوهش‌های ایرانشناسی در ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و گفت: شاید ایالات متحده تنها کشوری باشد که گسترده‌ترین شبکه پژوهشگرانی را دارد که در خصوص ایران مطالعه می‌کنند. سازمان‌هایی مانند انجمن ایران‌شناسی https://associationforiranianstudies.org /، انجمن مطالعات انجمن‌های فارسی زبان https://www.persianatesocieties.org /، انجمن معلمان فارسی آمریکا https:/ /www.aatpersian.org/ و انجمن بین‌المللی اقتصاد ایران https://www.iraneconomics.org/membership> همگی بسیار فعال هستند و منابع پژوهشی تولید می‌کنند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا