سینمای ایران و جهان

سینمای غربی دنبال تحقیر واقعیت برای ترساندن مردم است

حسن رحیم‌پور ازغدی در محفل سینمایی آرمان:

پنجمین شب محفل سینمایی آرمان شامگاه ۱۷ بهمن ب حضور حسن رحیم‌پور ازغدی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت کنندگان پنجمین شب محفل سینمایی آرمان، شامگاه دوشنبه ۱۷ بهمن میزبان حسن رحیم‌پور ازغدی بودند و مهمان نشست به «دلیل شکل گیری جریان ناامیدی در سینمای ایران» پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از قوه خیال گفت: قوه خیال انسان برای خلق اثر هنری، اگر در خدمت شهوت و غضب قرار گیرد، می‌تواند اثر هنری مفسد و اگر در خدمت عقل قرار بگیرد، می‌تواند اثر هنری مصلح خلق کند.

رحیم‌پور ازغدی با انتقاد از ایده جریان سکولار برای سینما تاکید کرد: وقتی حرف از سینمای انقلاب اسلامی می‌شود، عده‌ای می‌گویند سینمای ایدئولوژیک نمی‌خواهیم و در این زمینه کار نمی‌کنیم اما واقعیت این است که هیچ کس بدون ایدئولوژی نیست و هر کس اثری تولید می‌کند، این کار را بر مبنای یک ایدئولوژی انجام می‌دهد.

این استاد دانشگاه گفت: کسانی که سینمای دنیا را در دست دارند، تلاش می‌کنند فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی را تغییر دهند. اما در مقابل، هنوز در دانشگاه‌های هنر ما سوال جدی از جریان غربی در عرصه فلسفه هنر و زیبایی وجود ندارد.

وی ادامه داد: آنچه امروز به عنوان نظریه هنری در دانشگاه‌های هنر ما تدریس می‌شود، صرفا ترجمه از غرب است. می‌توان سوال‌های جدی در اصل زیبایی شناسی و فلسفه هنر غرب مطرح کرد اما کسی این چیزها را نمی‌پرسد و اگر هم جریان انتقادی به هنر وجود داشته باشد، بیشتر وقت‌ها خودش هم غربی است.

رحیم‌پور ازغدی گفت: چیزی به نام فلسفه هنر نداریم که ترجمه نباشد. بلکه صرفا ترجمه است. به جای فلسفه هنر، تاریخ هنر غرب را به عنوان امر رایج تدریس می‌کنند.

وی با اشاره به مفهوم سرگرمی در هنر غربی گفت: کسانی که به اسم سرگرمی اثر خلق می‌کنند، صرفا دنبال سرگرمی نیستند، بلکه یک تفکر را به مخاطب القا می‌کنند.

رحیم‌پور ازغدی تاکید کرد: ۲۵ درصد درآمد ناخالص آمریکا برای اداره افکار عمومی خرج می‌شود و تولید داستان و فیلم بخشی از این برنامه است. سینمای غرب دنبال تحقیر واقعیت برای ترساندن مردم است و این کار با هدف دقیقی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت‌های سینمای قبل و بعد از انقلاب گفت: در سینمای قبل از انقلاب، مشروب و رابطه نامشروع و خشونت فیزیکی، ویژگی قهرمان‌ها بود. اما سینمای بعد از انقلاب قهرمان واقعی خلق کرد.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: در سینمای غرب قهرمان‌ها را به ضد قهرمان تبدیل می‌کنند. مثلا «زامبی» نام یک رهبر مسلمان ضداستعمار در آمریکای جنوبی است، اما نام او را بر مرده‌های متحرک خشن گذاشتند و آن را به ضد قهرمان تبدیل کردند.

وی در پایان گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون، عده‌ای که در سینما و هنر برای انقلاب هزینه دادند، به اتهام حکومتی بودن از امکانات محروم شدند و عده‌ای دیگر که علیه انقلاب اسلامی بودند، از همه مزایای کشور استفاده کردند و همیشه هم به انقلاب ضربه زدند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا