جامعه

۵۳ درصد مدارس خوزستان مقاوم هستند / احداث ۱۸۰۰ کلاس درس در استان

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان:

اهواز- مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان گفت: در خوزستان پنج هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی وجود دارد که ۵۳ درصد آنها مقاوم، ۱۹ درصد نیازمند مقاوم‌سازی و همچنین ۲۸ درصد نیازمند تخریب و احداث دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سعیدی پور ظهر امروز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: همان‌طور که مستحضر هستید، انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود و مدرسه و نظام آموزش و پرورش برای تداوم این فرهنگ، نقش محوری و کلیدی و دارد.

وی افزود: امسال دومین روز از دهه فجر هم‌زمان شد با افتتاح یک هزار و ۱۰۰ کلاس درس در سراسر کشور که برنامه افتتاحیه به‌صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد؛ سهم خوزستان از این تعداد، ۷۵ پروژه در قالب ۳۱۰ کلاس درس با اعتبار ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان بود.

سعیدی پور با اشاره به اینکه خوزستان با این تعداد کلاس به‌عنوان رکورددار افتتاحیه کلاس در کشور بود، ادامه داد: اداره کل نوسازی مدارس خوزستان چند رسالت مهم را در دولت سیزدهم دنبال می‌کند که اولین مورد آن توجه به مناطق محروم و کم برخوردار است؛ رئیس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بر توجه به مناطق روستایی و عشایری تأکیدات بسیاری دارند.

وی با اعلام این خبر که در حال حاضر در خوزستان یک هزار و ۸۰۰ کلاس درس در قالب ۴۸۰ پروژه در حال اجرا است، گفت: در سال جاری تعداد ۹۱۶ کلاس درس جدید (تاکنون اعتباری بالغ‌بر ۴۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده که برای تکمیل آن به اعتباری بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم) تحویل داده خواهند شد و تلاش می‌شود که مابقی پروژه‌ها با تخصیص اعتبارات استانی و ملی تا مهرماه سال آینده تکمیل و تحویل داده شوند.

برچیدن ۱۲۴۰ کلاس سنگی در خوزستان

سعیدی پور با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه‌ها نمی‌توان فقط به بخش دولتی تکیه کرد، افزود: ظرفیت خیران مدرسه‌ساز خوزستان عالی و نقش بسیار کلیدی و اساسی را در رکن مدرسه‌سازی ایفا می‌کنند؛ سال گذشته خیران خوزستانی با اعطای ۳۰۰ میلیارد تومان رکورددار جذب مشارکت‌های مردمی کشور بودند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۷۵ میلیارد ریال جذب مشارکت خیران مدرسه‌ساز خوزستانی بوده است، بیان کرد: رابطه با شرکت‌ها و نهادهای مختلف به‌صورت حقوقی است که آنها باید بر اساس قانون بخشی از تولیدات و ارزش‌افزوده خود را در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به حوزه بهداشت و مدارس اختصاص دهند؛ شرکت‌ها و صنایع مستقر در خوزستان باید در این قالب به مردم خدمات‌رسانی داشته باشند.

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با شرکت نفت ۶۰ پروژه با اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومان اجرایی می‌شود، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های کلان و مورد توجه دولت سیزدهم برای تأمین منابع مالی بحث مولدسازی و فروش املاک مازاد است؛ نشست‌های مشترکی در این خصوص برگزار و اتفاقات خوبی هم رخ داده که بخشی از تأمین اعتبارات سال آینده از طریق فروش اموال مازاد محقق می‌شود.

سعیدی پور با اشاره به شناسایی ۳۷ ملک از آموزش و پرورش و معرفی آن به سازمان نوسازی مدارس کشور برای ارزیابی تبدیل وضعیت آنها اضافه کرد: مطمئناً ارزش مالی حاصل از فروش این املاک برای تکمیل پروژه مدارس نیمه‌تمام خوزستان اختصاص داده می‌شود؛ نتایج این کار تا سال آینده مشهود خواهد بود.

وی در خصوص عملکرد اداره کل نوسازی مدارس خوزستان در اجرای طرح برچیدن مدارس سنگی بیان کرد: این طرح از سال ۹۹ مشتمل بر ۴۶۰ پروژه با یک هزار و ۲۴۰ کلاس درس شروع شده و تاکنون تعداد پروژه‌های تحویلی ۱۹۲ مورد در قالب ۳۴۴ کلاس درس بوده است.

۱۰ درصد مدارس خوزستان خطرساز هستند

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان با اعلام خبر در دست اجرا بودن ۱۰۵ پروژه با اعتباری بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب ۲۶۱ کلاس درس ادامه داد: با تحویل این پروژه‌ها ۴۹ درصد از مدارس سنگی به‌طور کامل برچیده می‌شوند؛ مابقی مدارس سنگی شامل مدارس ۶ تا ۱۲ کلاسه است که نیازمند تأمین منابع عظیم مالی از سوی دولت است.

سعیدی پور با اشاره به اجرای طرح شهید پناهی (حذف مدارس سنگی خشکه‌چین بدون ملات یا مدارس کانکسی با جمیعت دانش‌آموزی بالای ۱۰ نفر) در خوزستان برای برچیده شدن مدارس سنگی عنوان کرد: اجرای این طرح از مهر امسال شروع شده و تا تیرماه سال آینده ادامه دارد؛ تاکنون ۱۶ مدرسه در قالب ۳۳ کلاس درس با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان شناسایی شده است.

وی با اعلام این خبر که در خوزستان پنج هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی وجود دارد که ۵۳ درصد آنها مقاوم، ۱۹ درصد نیازمند مقاوم‌سازی و همچنین ۲۸ درصد نیازمند تخریب و احداث دارند، گفت: در ادبیات مهندسی مدارس تخریبی به معنای در حال ریزش نیست بلکه به نوسازی و احداث مجدد نیاز دارند؛ کمتر از ۱۰ درصد مدارس استان خطرساز هستند.

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان با اشاره به توجه داشتن به رعایت عدالت آموزشی عنوان کرد: مسجدسلیمان دارای بافت قدیمی و دوران قبل از انقلاب است؛ تلاش می‌شود تا سرانه آموزشی برخی شهرستان‌ها را به استاندارد کشوری برسانیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا