شهرستان ها

تأمین حقابه از هیرمند برای تأمین آب پایدار سیستان و بلوچستان

زاهدان- معاون عمرانی وزارت کشور در نشست وضعیت پایش آب سیستان و بلوچستان گفت: تأمین حقابه از رودخانه هیرمند، ضرورت جدی برای بهره‌مندی از آب پایدار این استان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری؛ نشست وضعیت پایش آب استان سیستان و بلوچستان به ریاست مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور و با حضور منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان و مدیران استانی مرتبط در محل وزارت کشور برگزار شد.

در این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوجستان آخرین وضعیت آب شرب استان سیستان و بلوچستان را ارائه داد.

براساس گزارش ارائه شده، استان سیستان و بلوچستان با میانگین بارش ۱۰۶ میلی متر جز استان‌های کم بارش کشور است و با توجه به اسکان جمعیت سه میلیون نفری نیازمند سرمایه گذاری جدی در حوزه آبرسانی پایدار است.

منصور بیجار با بیان اینکه استان دارای سه اقلیم شمال، مرکز و جنوب است؛ گفت: شمال استان که منطقه سیستان را تشکیل می‌دهد به لحاظ منابع آبی وابسته به رودخانه مهم هیرمند است.

وی در همین خصوص گفت: تأمین حقابه کشور از محل این رودخانه که از افغانستان جاری است براساس توافق منعقد شده میان دو کشور که میزان حقابه ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال است اولویت و ضرورت جدی است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: حوزه مرکز استان هم که شامل زاهدان می‌شود به لحاظ منابع آبی وابسته به آب‌های زیر زمینی است و در این راستا احداث حلقه‌های چاه و سرمایه گذاری در حوزه آب‌های ژرف در دستور کار است.

وی گفت: حوزه جنوب استان نیز که شامل مناطق ساحلی دریای عمان نظیر شهرهای چابهار و کنارک می‌باشد در حوزه منابع بی به آب دریای عمان متکی است و در این راستا شیرین سازی منابع آب دریا برای تأمین آب شرب این بخش از استان دنبال می‌شود.

ظرفیت سدهای استان سیستان و بلوچستان نظیر سد ماشکید، سد پیشین سرباز، سد زیردان در شهرستان چابهار هم در نشست امروز بحث و بررسی شد.

بررسی ظرفیت‌های آب ژرف در استان سیستان و بلوچستان محور دیگر بحث نشست امروز بود و در این خصوص آخرین وضعیت احداث حلقه‌های چاه که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور و وزارت نیرو در حال انجام است، مورد ارزیابی قرار گرفت.

مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه، با بیان اینکه یکی از بحث‌ها در حوزه آب‌های ژرف بررسی دقیق و همه جانبه ظرفیت این آب هاست، گفت: در کنار این مساله، خرید تضمینی هم مطرح است که باید همکاری لازم در این خصوص صورت گیرد.

جمالی نژاد همچنین با اشاره به دیگر ظرفیت منابع آبی استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: موضوع شیرین سازی آب دریای عمان امروز به صورت یک تکلیف قانونی در آمده و در این خصوص همه دستگاه‌ها باید برحسب تکلیف قانونی به وظیفه شأن عمل کنند.

معاون عمرانی وزیر کشور در بخش پایانی صحبت‌های خود به پدیده فصلی مونسون در بخش‌های جنوب شرقی کشور اشاره داشت و گفت: این پدیده باران زا در صورت مدیریت صحیح یک ظرفیت است و شاهد این امر بودیم که بر اثر بارش‌های امسال روان آب‌های بسیار خوبی در استان سیستان و بلوچستان شکل گرفت که هدایت درست این روان آب‌ها می‌تواند کمک مهمی به حوزه تأمین آب شرب و کشاورزی استان داشته باشد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا